torsdag 17 december 2009

Packa mig liten i en koffert...

Dagar med mycket och dagar med mer...många bud i mina öron. Glömmer så lätt allt som skulle göras - borde göra listor...långa, utförliga listor med klockslag för när det och det ska vara gjort...och vad är det som har hänt med tiden som bara rusar?!? någon fler som undrar?!?
Funderar på hur alla hinner och orkar - eller gör man inte det?!?

Önskar ibland att man var liten igen. Sådär lagom liten så man kunde packas ned i en resväska och åka till mormor...titta på granar genom bilfönstret och fundera över den stora spännande världen...så magisk och närvarande...och dagar så långa och fyllda av förväntan...

Tänker att mycket av det man gör med sitt hem är att återskapa den där världen. Både för barnen och sig själv. Längtar alltid dit. Det är här jag lever mitt liv. Det är det här som är världens mittpunkt...
Jag och barnen pratar mycket. Om var de tycker lampan borde stå, om vilken ljusslinga som passar bäst och om vilken färg tapeten i hallen borde vara. Det känns fint...de är med och skapar sitt barndoms hem...

Dotra har klätt granen alldeles själv. Julgransljusen spretar åt alla håll och jag tycker det är så fint...ser hur det lyser i hennes ögon, gnistrar ikapp med snön som lagt sig utanför våra fönster...




Precis här har ett bloggbesök suttit idag...! hon har aldrig varit här förut och det var mycket trivsamt att ha henne här...berättar mer imorgon :)

...vy in mot köket från där jag sitter vid min dator...




Önskar Er alla en riktigt mysig och torsdagskväll i vinterlandet...! Hoppas ni har snö och hoppas ni lyckas ta det lugnt och känna att ni lever...som min ömma moders man brukar säga "ta´t lugnt och andas genom näsan"... :)

~Lycke

14 kommentarer:

Elaine Prunty sa...

Din dekorationer och hus ser verkligen lovely. Alla redo för mr. Jultomten besök.
Jag hoppas att du och din familj kommer att ha en mycket vacker julklapp. Min svenska är nu flytande. Jag har varit på många många klasser. Jag ska på semester från min blogg. Jag måste få mitt hus redo too.You är så lycklig att ha authetic snö. as we say in ireland. .....NOLLAIG SHONA DUIT

Lycke sa...

jaboopee: Men guuuuu vad duktig du är på svenska nu!!!!! Helt fantastiskt vad du lärt dig sista tiden - you have to be really talented in learning languages sweet you!!! Yes, we´re so happy for the snow - but the children demnds mooore - saying that last year it was already mountins of snow at this time :)))
Love Lycke

Jenny Bergvall sa...

Åh vad det ser mysigt och hemtrevligt ut.. varmt!

Re-dizain sa...

Åh Lycke...det ser ut som om man landat i sagovärlden...din dotter har gjort så fint jobb och vilka mysiga bilder du tagit.
Kul att "se" dig igen:)
kramar i massor

Lycke sa...

Jenny: Tack goa du!!!Ja, det är tur man slipper vara ute nu - 18 grader kallt sist jag kikade på termometern..

Kram Lycke

Re-dizain: Tack vännen - ja, det blev faktiskt riktigt EXTRA fint när jag släppte henne på granen, vad gör man inte för tindrande barnaögon :)

Kram Lycke

Lotten sa...

Åhh vad fina bilder du har tagit.. och dotterns pyntade gran var ju jättefin ;-)
Vad spännande det låter med bloggbesök... undrar vem det kan vara...?

Ta hand om dig! Kraam Lotten

Lycke sa...

Lotten: Hihi..du får se imorgon!!!

Kram Lycke

Maria sa...

hej!
SÅ mysigt det ser ut. Ibland känner jag som du. Att få vara liten. Utan bekymmer. Låter fint att susa i en bil och titta på granar.
Jag skulle vilja sitta så och titta på norrsken.

Jag är så nostalgisk så en del av alla mina loppisinköp och pysslande inför jul är nog på ett sätt en känsla att återuppleva från barndomen. Och fint om man kan ge sina barn en känsla som är bra.
Tyckte om samtalet igår. Blev varm av det där!
KRAM

Lycke sa...

Maria: Goa vännen...detsamma!!! Det är gott med tänkvärda samtal ibland :) Ja, visst kan man sakna den tiden..den lilla varianten av en själv, där allt var magiskt och möjligt - jag var allt ett litet romantiskt fantasi-moln hela jag, hihi.., och jag hoppas barnen kan få ha det likadant!!!

Kram Lycke

Maria sa...

Hej igen!
Koftan köpte jag på Indiska på rea, men det är säkert minst 1,5 år sedan eller mer.
Om jag ledsnar på den då får du ärva den. Jag brukar dock ha mina kläder i mångamånga år, tyvärr =)

Susanne sa...

tid tid .. jag vill gärna dyka in hos dig i ditt lysande hem.. det ut strålar sådan värme :)

Kaspara sa...

Kjære Lycke!
Så magiske, stemningsfulle bilder fra ditt julehus! Så herlig at barna får være med så mye også.
Ja, vi prøver vel å gi videre til barna vår egen barndoms jul. Hjemme hos foreldrene mine var det alltid fullt hus julaften. Det var enormt, vakkert pyntet langbord og skravlende, latterfylte mennesker. Ungene våres er også så glad i at det kommer MANGE på besøk til oss på julaftnene.
I dag skriver jeg kort, pakker inn gaver, syr ferdig noen gaver og har tanker om å bake ut en deig.
Er spent på hvem som har vært hos deg på bloggbesøk???
Ja, synd nesten at du bor sååååå langt nord Lycke! Hadde du bodd i Gøteborg, hadde vi sikkert møtes i blant. Bloggtreff er sååå artig!
Ha en glad dag midt blant to-do-lister!!! Klemmer fra Kaspara

Cattis sa...

Ni har det så hemtrevligt och mysigt! Känner precis som du gör ibland! Just nu är det jättekallt här hemma -24 grader så jag och barnen har tänt ljus och tittat på film på tv! Snart ska jag börja med middagen!

Kramelikram!

La luz del norte sa...

Hei, Lycke, og takk for så fint innlegg!!! Vi har fått snø i dag og det er jeg så glad for. Krysser fingrene for at den holder seg til jul og gjerne lenger! Har går det i pusling for tida. Har litt rydding og vasking igjen før jul, men tida går mest til pusling. Jeg holder på å lage noen veldig fine kremmerhus, som jeg skal legge ut bilder av når jeg er helt ferdig med dem. I morgen skal jeg på pepperkakebaking sammen med mitt kjære gudbarn og hennes lillesøster. Det gleder jeg meg veldig til!

Ønsker deg en riktig god helg!!!

Klem fra Solrosa