söndag 29 augusti 2010

syltning och saftning en söndag..

Det här med att ta hand om det man har i trädården är ett mysigt stök. Allra mysigast är att mannen är lika intresserad som jag :)
När jag masade mig upp denna söndagsmorgon hade han redan planerat diverse sylt och gelé-projekt, så det var till att börja rota i gömmorna efter burkar och flaskor..

Fick faktiskt lov att ta en sväng till Åhléns för att köpa några extra burkar och en silduk! finfina burkar hade de där till överkomligt pris!


Stök och mys i vårat lilla kök...
En hel hink lingon fick vi av moder och Nonno, så några burkar är lingonsylt! De små burkarna är den suraste av rönnbärsgeléer...men allt är ju extra gott när det är hemmagjort!

Syltning och saftning är för mig 80 % minnen och nostalgi : stånkande maskiner som spruttade ur sig äppelmos, blåbärsplockning och hjortronmyrar fulla av mygg, med den alldeles egna sylten som resultat i morgonfilen...



Här presenteras silduken "Jonas" från Åhléns samt en bunke lingon i vårat rosa kök...




En liten burk rönnbärsgelé till goa gamla granntanten Edith, som alltid bjuder barnen på gotta till jular och påskar. Barnen studsade mer än gärna över med supersöta burken...


En lingonkaka blev det också! Här snart uppäten när min bror och fru kom på eftermiddagsbesök...


Här beundrar de hur långt dotra hunnit i matteboken :)
Sååå kul att ha dem här! De bor nämligen i Californien där broder jobbar med rymdforskning, men de funderar starkt på att bosätta sig här uppe i skogen istället...!


Färdigätet...!


Ibland är barnen särskilt intresserade av att lära sig matlagningens mysterier. Mamma sitter vid datorn och kastar ömma blickar på sådana stunder. Visst borde man ställa sig och lära dem oftare..lovar mig själv att baka och laga mat med dem oftare denna höst!
....och tänk om de blir så duktiga att de kan servera mig och lillen mat till amningen i februari! DET vore allt nåt ;)

Men strax sitter de där framför "Nickelodeon" igen, så visst får man passa på!
Igår kväll var jag extremt trött ... så det blev bara TV för undertecknad också! Kan lätt somna vid 8-tiden och det är verkligen inte kul ycker jag.
Får passa på att ta vara på förmiddagarna då jag fortfarande är en någorlunda pigg människa!

Nu är det srax skolskjutsning av barn och förberedelser för en akvarelldag ute i det fria med skolan...huu..dags att leta kläder och koka kaffe-termos!
Termometern står på 8 grader...!

Hej i hösten..!

~Lycke

10 kommentarer:

Helena sa...

Hej min vän! Vad roligt att se dig bloggledes igen. Har saknat dina inlägg. Syltning och safting... Vad härligt! Själv är jag inte nån stjärna på sånt men det kanske kommer...? Jobbigt med tröttheten... Känner igen det. Att ha bebis i magen är såväl fysiskt som emotionellt tröttande..... Men underbart! Du skrev "lillen"... Är det en liten grabb som sparkar därinne tror du? Kramar i massor från Helena

Lotten sa...

Sylta och safta har jag aldrig gjort själv.... min mormor gjorde det kommer jag ihåg. Tack och lov gör min svärmor sådan så vi får lite burkar så här på hösten med diverse godsaker....
Hoppas att du får en fin dag ute med akvarellmålning. Här nere i Göteborg lyser solen men det är inte varmt... runt 10-12 grader bara.

Kraam Lotten

Annica sa...

Åh! Så ni saftar och syltar ni OCKSÅ?!
Sambon köpte 2 stora trälådor med lingon på torget och sen var det ju bara att ställa sig och rensa... och rensa och rensa och rensa och rensa... Och koka! (Har nog aldrig haft så ont i ryggen och nacken någonsin!)
Vi har i och för sig inte gjort sylt av det än, bara kokat och lagt i frysen, sen är det ju bara att ta fram och göra lingonsylt av det!

Och bror din verkar vara en smart kille! Rymdforskning!? Ujujuj... Inget för någon med IQ som en bananfluga! hehehe! Jag då alltså, för att förtydliga lite!

Ha det gott i kylan!
Kram, Annica.

Ann sa...

Härliga bilder! som vanligt :)

Ja, visst är det mysigt att ta till vara det trädgården erbjuder och nog är det nostalgi också.
Kram Ann

Sanna sa...

Mmm det är alltid extra gott med hemgjort..skall försöka orka plocka in det sista ifrån alla buskar i trädgården..plocka äpple och plommon hos svägerskan..mums! Kommer att bli fullt i förråden.. =)

SV: Nej tyvärr blev inte drömkåken våran, men vi gör det bästa utav situationen.. =)

Ja visst hade min kära mormor många fina saker till mig.. skall lägga ihop ett byte med lite tapetbitar sen och lägga ut på bloggen..kul att få andra fina tapeter i inbyte om någon är intresserad.. =)

Håller tummarna att du inte kastat allt för mycket.. ;)

Hoppas du får en kanon vecka gumman!
Kraaaaam
Sanna

BlandetLoft sa...

Så deilig med bær, spesielt som saft.
Ønsker deg en vakker uke.
Klem

Re-dizain sa...

Sååååååååå hemtrevligt , härligt Lycke!!!!

En støvel og en sko sa...

Hei kjære Lycke!

Åh, elsker disse koselige bildene dine, nesten som jeg er der i stuen sammen med dere.

Ja, det er blitt høst her også. 6 grader i går morges, på med ullundertøy, så 20 grader på ettermiddagen, men fortsatt så kalt i huset... Uff, vil ha sommer litt til...please!
Så koselig med safting og sylting, ja det er ren nostalgi.
Og ja, jeg kjenner meg igjen i det der med barn og matlaging. Først er de helt oppslukt, skal hjelpe til, slikke litt og smake deigen, og så vips, så er de borte igjen. Da var det noe annet som fanget interessen, eller en venn ringte på døren.
Og så ser jeg at du er i 'lykkelige omstendigheter'. Så fantstisk! Gratulerer! Gler meg sammen med deg.
Ha en kjemepfin dag videre, og en fin uke.

Stor klem, Sølvi

Inredningsmamma sa...

oj duktiga du!tråkigt att promenera utan dej...suck in till stan och köpa tjafs ;)))
kram

SaraMay sa...

åh jag vill åxå ha tid att fixa med alla gottigheter som finns ute i träggårn/skogen nu! Men bröllopet blir på lördag! Och hallå jag bloggar ju för fullt, på nytt ställe, om nya projektet! 36organicm2.blogspot.com kolla in! Kramar!