söndag 2 juni 2013

söndag ..







kära dagbok..
det har varit många varma varma, ljuvliga dagar nu. Inatt föll regnet, äntligen.
och när solen och värmen kom tillbaka,
idag efter lunch
.. så föll häggens blommor, vackrare än jag någonsin sett förut. tror jag ..
Jag sitter i "Florens", uteplatsen vi gjorde förra sommaren, och skriver vykort och jag skissar 
på en veranda i glas jag drömmer om. ett med glastak och med färgat glas i överkanten. och 
jag fann en gammal spegel för hundra kronor, som jag tänker skulle passa där... 
Alla dessa drömmar och planer som driver runt i en trots att vardagsrummet inte är färdigt för 
tapetsering ens. än... fogning av innertak pågår och snart målar jag kalkvitt där..

Annars: Jag är allvarligare nu. Och jag lyssnar plötsligt på Edith Piaf. 
Jag äter alldeles för mycket choklad, men gärna makrill i tomatsås till lunch, och hur än nu 
allt det hänger ihop så är det precis som det ska vara just nu.
Nu. i mitten av livet. en söndag i början av juni..




translation: dear diary..
it has been many warm warm, lovely days now. last night the rain came, finally.
and when the sun and the warmth came back,
today after lunch
..the flower-petals from the bird cherry fell, more beautiful than I´ve ever seen before. I think..
I´m sitting in "Florens", the patio we made last summer, writing postcards and tracing on a 
porch surrounded by glass (what is it called?). one with a glassroof and with stained glass-
windows in the upper part. and I bought an old mirror, cheap, and thought it would be wonderful 
in there..
All these dreams and plans driving around inside one´s mind, although the livingroom isn´t even 
finished, yet..about to paint the ceiling two more times, frames and windows, also other things 
before paperhanging..

Otherwise: I´m feeling more serious now. and I´m listening to Edith Piaf.
I´m eating too much chocolate, but I do not mind mackerel in tomato sauce at lunch, and how-
soever all this stick together it is exactly how it is meant to be right now. 
now. in the midst of life. a Sunday in the beginning of June..



15 kommentarer:

Gila sa...

Tack för sommarhälsningen. Jag har varit dålig på att blogga och kommentera denna vår. Hoppas din sommar blir fin. Jag längtar norrut nu...till ljusa sommarnätter...kram

till-vidas-ara sa...

Gila: jag med..varit så dålig på att hinna runt till alla jag älskar att kika in hos. men tiden kommer alltid tillbaka. hoppas hitta den där franska lemonaden som satte sig i mitt huvud..(ler)

kramar Lycke

sarah blank sa...

these photos are beautiful Lycke! I have been enjoying catching up with my blog reading here...I just love what you are doing with your home. So beautiful!~

Maria sa...

Vacker bild på dig där under häggen! Jag brukar också luncha med makrill och en banan när jag inte orkar laga annat.

till-vidas-ara sa...

sarah blank: thanks so much dear you! I think it will be very nice, and how we like it when it´s all finished and I´m so happy you like it too. but it takes much time, taking care of everything else the same time (smiles). but thats life, and I´m learning to enjoy the time meanwhile, in the rooms in between. so happy when you are posting again at your blog. every time I see you are updating. wishing you a great summerday..

hugs Lycke

till-vidas-ara sa...

Maria: Ja. det är ju den enklast tänkbara lunchen och så tacksam :) hade glömt det där med makrill tills för bara ett tag sedan. nu äter jag det varje dag. sol idag igen *

kramar Lycke

Villa Frejas bokblogg sa...

Ljuvliga bilder! Och hägg, finns det något mer somrigt?! Kram.

till-vidas-ara sa...

Husfrun: ja hägg, och doft av hägg, i den här tiden när allt finns kvar och just har börjat. tycker så mycket om..

kramar Lycke

Sanna sa...

Ljuvliga bilder som alltid vackra du..det ser så härligt ut i din trädgård.. <3
Drömmar måste man ha..vad skulle livet vara utan dessa?

SV: Ja nu rör det på sig här hemma med snigelfart vissa dagar men vissa går det näästan i raketfart..härligt är det i alla fall och allt känns så rätt.. <3

Önskar dig en fortsatt skön sommar gumman <3
Kramar
Sanna

Trädgården på Höjden... sa...

ja, inte kan man annat än att älska dessa junidagar
blomblad i luften, ljumma vindar, svalkande skugga och snart sommarlov för pojkarna och mig
det ser så rofyllt ut där du sitter i florens
just nu vill jag också mest vara ute, fixa ute. vi har också projekt på gång här inne men det känns väldigt oinspirerande att ta tag i de nu
många kramar
åsa

till-vidas-ara sa...

Sanna: härligt att höra! och här rör det sig också framåt. snigelfart ja :) men det går ju framåt för oss med i allafall och inte bakåt som man får tänka. nu sover liten och jag ska plantera en uppstammad syren..

Åsa: ja de där inomhusprojekten står lite och haltar minst sagt :) att springa med vattenslang och gödselsäckar är mer lockande faktiskt och ju behövligt. älskar eran trädgård och önskar lite mer Skåne här. en magnolia hade stått på önskelistan..(ler)

kramar Lycke

Emmie sa...

Fina ljuva lilla varelse där i solen på stolen..
Vackra planer, här är det alltid massa drömmar och planeringar ort virrvarr, det kanske behöver vara så för att det första projektet skall orka bli klart tänker jag? :)
Som här, klä om vagn, måla spjälsäng, måla byrå, leta ny byrå, ena projektet som föder det andra... Håller i tyglarna så gott jag kan ;)
Tack för påhälsning, vart glest mellan inläggen nu, det är så mycket att insupa, och innan det landat, allt det fina och ljuva och vackra, måste jag leva i mellanrummet också.
Varm kram och tack för dina underbara bilder här på bloggen

Tant Emma sa...

Fina du! Skönt att livet verkar bra hos dig :)

Kirjailijatar sa...

Ooh, I just love these pictres. They are like from ole movie, or something.

sarapirat sa...

alldeles ljuvligt där hos er!
kramar