söndag 23 februari 2014

om dofter ..



jo jag har letat i någon vecka nu (ler), efter den där allra bästa doften som kan 
följa en genom dagar och nätter och alltid alltid kännas rätt..
Vet inte om jag hittat den allra bästa. men jag har tre favoriter: först min gamla fina 
rosenolja från Bulgarien, min rara minnsedoft, som dock doftar av sin ljuvlighet bara 
en liten stund.
Sedan återknöt jag bekantskapen med en annan minnesdoft från förr: Chloes gamla 
fina.., som ger mig nostalgi och mjukhet, en lite speciell och sensuell värme i känslan. 
Men min allra nyaste doft vill jag tacka finaste Christina för att jag fann: "Coco Chanel 
mademoiselle". Tycker så mycket om den. och det är en av de få, som inte efter bara 
någon timma blir lite stickig och jobbig. som så många andra..
Jag lät mina stora små vara med och tycka om vilka dofter som var bäst. Och min 
mellansons ord får här beskriva det fina med Coco Chanels doft:

"..det är som när det är mörkt om sommaren, och så går man ut genom dörren, och 
och sen nedför slänten, till höger..där det brukar vara blåklockor.."


Söndagskramar till Er alla fina..


~Lycke

12 kommentarer:

Christina sa...

Åh, vilken underbar beskrivning din son ger av doften, det måste dofta underbart där ni bor. Sommarnätter och blåklockor låter så fint (ler)

Och Tack du fina för länk och fina ord om mig.

<3 Kramar Christina

LyckligaPraliner sa...

Åhh han den lilla. Han är en speciell liten person. Det bästa betyget för en doft.

Jag har aldrig parfym. Vi blir så fasligt allergiska. Det räcker med ett ton hårspray som jag har :))

Kram, hopp om en strålande fin vecka eller hur :)

Ann-Louise

till-vidas-ara sa...

Christina: ja, jag vet det där området han menar i trädgården (ler) det växer blåklockor runt en stubbe just nedanför slänten när man kommer ner i trädgården..men det ligger också en rabatt med många nattdoftande vita blommor i alldeles intill..så det är nog där som doftminnet har satt sig. Även om han tänker så fint på blåklockorna ..*

kramar Lycke

till-vidas-ara sa...

Ann-Louise: ja han är så klart mycket speciellt i mammahjärtat, genom mina ögon.. *** och det är så sant att många inte tål de där dofterna. Brukar köpa edt-varianten som inte är så starkt, och ta bara lite lite. finns ju inget värre än de som doftar starkt flera meter runt sig :) men tråkigt ni är allergiska..många kramar till dig..

~Lycke

frk. Frida Fortissima sa...

Den sonen har ärvt sin mammas ordmåleri tänker jag. Tänk att kunna beskriva en doft så att den går igenom en dataskärm... Det är mäktigt det!
Varm kram

till-vidas-ara sa...

Frida: tacks snällaste fina du! nu måste jag kommat tillbaka mer här kännder jag. precis nu en liten som klättrar på mig. kraaaam Lycke

Villa Frejas bokblogg sa...

Det är så härligt med dofter när man verkligen hittar rätt. Men vägen dit är svår och snårig. Kram.

sarapirat sa...

hej du fina på en onsdag morgon,
som jag hoppas doftar gott?
ville komma ihåg vilken chloé det var jag upptäckte som doftar så gott, ska kika på flygplatsen på lördag.
puss och kram

Maria - JAG BLOMMAR sa...

Han är en liten poet!

Du frågade om en utmaning, bara att ge om du vill, så får vi se om jag hakar på eller inte...=)

till-vidas-ara sa...

Villa Freja: ja det är verkligen inte det lättaste. Går o provar fortfarande när jag är i stan, för det finns ju så fantastiskt många..

kramar Lycke

till-vidas-ara sa...

sarapirat: ååh jaa!!! gör det så jag får veta vilken det var, nyfiken glad ***

kramar Lycke

till-vidas-ara sa...

Jag blommar: visst är han :))) Jag hann skicka den vidare till en bysbo, så det inte skulle gå hela dagen om han ville börja trixa med den :) Önskar solen kunde visa sig lika fint som igår. nu går jag ut och letar den mellan molnen..

kramar Lycke