onsdag 16 mars 2011

Balkongtankar..






Så tog jag mig ut på balkongen för första gången i år. Tätt påklädd över brösten
så inte stockningen skulle slå till igen. Lillen som somnat i vagnen. Sussar gott
i hallen. Gick ut bara en liten sväng med vagnen tidigare. En fem-minuters. Bara
för att han skulle få somna. Somna ifrån det magonda. Vi tror han har en släng kolik,
alla tecken på det och det gör så ont i mammahjärtat när han skriker. Hjärtskärande
ont...
Någon som vet vad man gör? Vi provar massage, rapar honom ordentligt, försöker
få honom att äta lugnt, men jag vet inte hur mycket det hjälper..
Men nu sover han, så jag smög mig ut för att njuta god bok och stor kopp te.
Blommiga träskor. Fågelkvitter. Takdropp. Tydliga ljud. Och grannarna som går ut
till bilen. Sådär fulla av tankar går de ut till bilen, känns det som.
Mina fina grannar med levande tankar. Hon som jobbar på tidningen . Han. Musikern.
Tänker på när våren travar in på allvar, när
lövräfsningen lockar oss ut till träningsvärk i glömda muskler. Då. När vi tinar
fram, och delar många dagsstunder av tankar och ord, drömmar och planer för årets
trädgård. Socilaliserar oss igen. Hem från Handelsträdgår´n. Nyfikna blickar i
varandras papperskassar med blomster. Vill du ha en kopp kaffe. Hos dig eller mig..
Eller de där sommarnätterna då vi skålat och pratat i trädgårdsmöblemanget och
sedan dansat oss rufsiga i någons vardagsrum. Favoritlåtarna. Någons minnen som
väcks till liv och paraderar genom fotoalbumen. Då och nu som samlas till en enda
brännande punkt av närvaro. Ska Vi. Dansa snart igen..
Och den gamla goa damen i huset till vänster om oss. Nu hämtar hon posten. Vinkar.
Säger att hon inte är så förkyld längre. Jag har lovat komma förbi snart med Lillen.
Komma på sju sorters kakor och kaffe i små blommiga koppar. Se gamla gulnade foton
på alla hennes storasyskon. Hon är lillasyster och alltså fortfarande ung, bara barnet ju,
fast hon är över 80. Mycket som ska pratas. Stugan i Norge, Barnens hundar och den
där fantastiska amaryllisen som blommar varje sommar i norrfönstret...
Snart ska jag komma. På visit.
Oj vad jag surrar. Vinden som busar med mitt hår nu. Och lät det inte något från
vagnen. Har nog bara läst två sidor i den där boken. Måste gå in.
Väcka. Blir så trasslig i hjärtat när han sover för länge.



~Lycke

13 kommentarer:

Helena sa...

Härlig känsla den där första visiten ute på balkongen. Kolik är ett aber. Min Albin hade det... Kväll efter kväll bar vi honom med magen neråt golvet samtidigt som vi vyssjade och masserade magen. Ofta grät jag tillsammans med honom. Stackars liten... Kärlek, ork och tålamod behövs. Kramar till dig och din lille <3 Helena

En støvel og en sko sa...

Hei!
Så hærlig med sol på terassen, og en god bok. Nyt stundene ;-)
Uff, så kjedelig med gråtende barn, luft i magen. Vi hadde samme problem med storesøs som baby. Helsesøster anbefalte sukkervann... Vi prøvde det en gang. Vet ikke om det hjalp. Det ble mye bæring - tett inntil.
Lykke til :-)
Klem

Jaana sa...

Fänkålste ! Jag vet nu inte om det hjälper mot kolik, men väl mot magknip. Du kan både dricka det själv och ge lille mannen ett par teskedar eller så. Det smakar nästan inget, så det brukar gå att få i de små. Lycka till !

Jag fortsätter att njuta och njuta av dina vackra bilder och ord !

till-vidas-ara sa...

Helena: Ja, usch för detta. Vi bär också på magen, och visst blir man lite förtvivlad. Fast det är som tur är inte hela dagarna. Mest på kvällen

en stövel och en sko: Har inte provat sockervatten, måste höra! Vi har såna där droppar. minifom, men jag vet inte om de funkar så bra..

Jaana: Åå tack så mycket för tipset - ska be mannen köpa. Tack för fina orden också, ska kika in till dig vid tillfälle.
Kramar Lycke

Sanna sa...

Låter så himla mysigt och hemtrevligt på något vis när du skriver gumman..så man vill krypa in i datan och vara med på ett hörn liksom.. ;)

SV: Mmm jag känner mig verkligen supertrött numera..men något litet "projekt" försöker jag hinna med var dag i alla fall..allt för att inte bli vansinnig.. hihi..idag har jag tagit stygnen, vilat på soffan och påbörjat boken pippipower.. =)

Skall fixa ihop ditt paket idag också..fattar inte vart all min energi har tagit vägen..

Sköt om dig gumman! <3
Kraaaaaam
Sanna

Anonym sa...

mysigt, verkar som ni har en trevlig gemenskap där du bor :)

sv: haha, ja det stämmer säkert som du säger med män och graviditet :)

till-vidas-ara sa...

Sanna: Tack söta, du får gärna krypa in :)
Kramar Lycke

till-vidas-ara sa...

killmamman: Ja, jag tror det, fullt och fast :) och ja, det är underbara grannar. En sån himla tur..
Kramar Lycke

Inredningsmamma sa...

jo hej. Oj magtrassel...
vi körde minifom från apoteket=funkade bra :)
annars kan man nog ge en droppe matolja av nåt slag sa en sjuksyrra. härliga balkongbilder. Mys! Kram

Jaana sa...

Nu är det evigheter sedan jag köpte téet, men då fanns det på Ica och liknande, jag tror att märket hette "Friggs".
Har ni ingen special-affär med örter i närheten där ? Vi köpte lösvikt o gjorde eget te ibland också.
Hälsokostbutiker kan också löna sig att titta i.
Håller tummarna för att ni hittar rätt !

Anonym sa...

I Kina lærte vi å legge barnet på magen med knærne godt oppunder seg og så massere nedre del av korsryggen. Syns vi har hatt god effekt. Det hjelper å la dem sove på magen også, det har vi gjort med våre, men det er jo ikke et råd man får på helsestasjonen...

Ellen

SusanLotus sa...

Det låter så härligt att sitta på balkongen! Längtar till frukostar på balkongen. Och lyllo dig som får ta lillen i barnvagnen med på promenader i den friska luften! :)
Ha en skön söndag! KRAMAR

till-vidas-ara sa...

Tusen tack för alla ord och tips hos mig! Blir så glad. och den där fänkålen gillar jag - tusen tack, tror faktiskt det hjälper, får se på någon dag till..
Kramar til er alla..
~Lycke