måndag 11 mars 2013

måndag ..













den där sömnlösheten igen och om dagen efteråt..
lämnade renoveringen hemma och gick på konstutställning. tillsammans med
nattskuggan över mina ögonlock.
kände igen mig i konsten. som jag tolkade den.
påvägen hem: tre kattor över vägen: ingen svart. två fina gamla damer arm i arm. fyra
trafikljus att passera. har ett märkligt behov av att räkna när jag är trött. metodiska,
små steg genom dagen. undvika dörrkarmar. små svarta fläckar, skygglock.
Min brännande blick som
kisar mot solen
jag äter för mycket godis. vaniljbullar..
..läser om meningarna i boken nu
tre gånger
Minst

det gör ingenting. jag har fått nya rötter. de växer minst en centimeter om dagen ..




That insomnia again and about the day after..
left the restoration at home and went to an art exhibition in town. together with the nightshadow
over my eyelids. recognized something in the art. as I translated it.
on the way home: three cats crossing the road: noone black. two pretty old ladies arm to arm. four
traffic-lights to pass. Having a peculiar need to count things when I´m tired. methodical, small steps
through the day. avoid doorframes. small black spots. shycover.
my burning eye squinting towards the sun. Eating to much candy. and vanilla-buns.
keep repeating the sentences in the book I´m reading
every one three times
at least

it doesn´t matter. I have got new roots. they are growing at least one cm a day now ..


~Lycke
art by Tomas Nordberg, Mattias Härenstam

15 kommentarer:

Queen of Kammebornia sa...

Jag räknar också... Och du skriver så vackert!

Josefin sa...

Hej vännen, jag ville bara säga att jag blev så glad över dina ord. Så rörd och tacksam. Och jag känner att du förstår. Vi borde träffas ju. :)

Unknown sa...

Ja, du skriver så smukt.
Du skaber stemninger med dine ord.
Og så meget smukt efter en søvnløs nat- det er fantastisk :)

till-vidas-ara sa...

Queen of K: Tack! kul att du räknar du med. tror man måste för att inte tappa balansen eller nåt :) något att hålla fast i..kramar till dig..

kramar Lycke

till-vidas-ara sa...

Josefin: hur fint vore det inte om vi fick träffas!!! kan se det framför mig. du och jag över en kopp te..kaffe..talandes vid om allting över ett soligt köksbord. Det är ju bara så svårt att komma ifrån med familj och liv. men får du lust att ta en resa norrut så är du så oändligt välkommen hit. vi reder en vrå åt dig..vad fint det vore..

kramar Lycke

Losarinas mor: ja ibland måste man göra något mhelt annat. önskar fler konstutställningar...mmm...

kramar Lycke

Trädgården på Höjden... sa...

åh, så fint du skriver lycke
förstår precis den där känslan
kram åsa

till-vidas-ara sa...

Åsa: tack och lov har jag fått sova 6 timmar inatt. Tack kära du. hoppas solen skiner på er också..

kramar Lycke

Villa Frejas bokblogg sa...

Så fint du skriver, vilka underbara bilder och så härligt med rötter som växter sig större för var dag :)
Kram.

Tant Emma sa...

Så vackert och poetiskt. Kram!

Prinsessorna på Bellevue sa...

Ja, du skriver så vackert! Precis som poesi! Och godis är gott, likaså vaniljbullar... Och det gör gott för själen och får rötter att växa!

Kraam
Petronella

Maria - JAG BLOMMAR sa...

Jag tycker mycket om den där bilden med fåglarna. Vem är konstnären?

till-vidas-ara sa...

Husfrun: tack!!! de växer som bättre om våren de där rötterna. och med en förkylning som lättar.. (ler)

Tant Emma: tack snälla du. vissa dagar efter sömnlösa nätter så kommer orden i en annorlunda ordning på nåt sätt. och ibland ganska fint ändå :)

Petronella: godis och vaniljbullar, och solsken är bra näring .. :)))

Maria: hej vännen !!! Visst är den fin! Det är Mattias Härenstam som har målat den. Flera fina tavlor av honom som jag tyckte om...!

kramar Lycke

frk. Frida Fortissima sa...

Så fint att ha rötter som växer, så där påtagligt, trygga och stadiga. Jag blir tänkandes på hur de börjar växa, och om jag alltid märker det medan det pågår, eller om det kanske mest slår mig sådär efteråt. Det är svåra frågor, men varma.
Stor kram,
Frida

till-vidas-ara sa...

Frida: hej fina! jag märker när de växer, när jag i situationer jag annars skulle bli stressad och irriterad i, märker hur jag väljer en annan reaktion, och blir lugn och glad som följd..så skönt när man hittar det där rätta tänkandet igen.

kramar Lycke

annacate sa...

Den där känslan känner jag så väl igen. Och att läsa om meningarna i en bok om och om igen för man inte minns vad man läst en sekund tidigare. Här hemma har min dotter vattkoppor så det har varit några sömnlösa nätter den här veckan. Gör så ont i mig att inte kunna göra något när hon är så ledsen och det kliar och kliar fast man försöker med alla knep och tips.

Kram till dig Lycke