måndag 21 oktober 2013

tankar en måndag i oktober ..









Snön som lägger sig. får mig att minnas saker från förr. mormors pälsmössa på en 
begravning, hennes mjuka runda röst, knirrande snö under nötta kängor. klirrande 
kaffekoppar och burkar med knappar i hörnskåpet. alla garderober .. och en tax som 
klapprade sig fram när den sprang genom farmors långa, mörka hall ..
Gamla fotografier som ett utropstecken. över tider då ett hem var det som bestod av det som 
gick att använda. hur det lagades och annars tillverkades.. från skogen, och ingen som hade 
en tanke på om en stil följdes regelriktigt ... (ler)..vilket påfund! Ett hem som var varmt och 
någorlunda helt, med kärlek och mat på bordet. nötta saker. av kärlek och idogt arbete.. använda. 
Det var ett hem.
Pojken på bilden är min pappa. han växte upp i Finland, i ett hem där de knappt hade råd 
till maten på bordet. Han och hans bror skickades som krigsbarn till Sverige, när kriget kom. 
Fotografierna, så tummade och närgånget studerade av mig under alla år..
hur man kan sakna tider man aldrig upplevt. jag tar dem in i mig, tiderna, tillsammans med alla 
de gamla vi saknar. och det gör mig så stark, på ett väldigt väldigt fint vis.
Ger mig styrka att vara den där husmodern, mamman, frun, dottern till gamla föräldrar.
I mitt hem ..


~Lycke

translation :
.. about snow and nostalgic feelings, and thoughts of long gone times. remembering grannys 
fur hat at a funeral, her soft voice, squeaking snow under worn out boots. clinking coffeecups 
and jars with buttons in the corner cupboard. all wardrobes and a daschund clattering through 
grandmaas long, dark hallway..
Old photographs standing like a exclamation mark.. (continuing later..

22 kommentarer:

sarapirat sa...

hej kära du,
där är den, snön, en försmak av vintern som strax står för dörren.
tycker så mycket om det du skriver här, och fotografiet av din pappa.

när jag var i sverige tittade vi på en massa gamla bilder, jag och farmor. det var fint. ska förstora några och trycka upp flera kopior. kanske visa på bloggen. dom andas precis det du beskriver, en tid man kan sakna fast man inte var med om den.
kramar

Unknown sa...

Pust ! Eller hvad jeg skal skrive for at fortælle dig, at sukkede dybt, med en tåre i mit øje, d jeg læste dine ord og så dine billeder..
Tak fordi, du har en blog !

Pop sa...

Hej vännen. Här fick jag läsa igen en hel del och det var fint att ha så många fina bilder och ord att berusas av.

Vad fint det blir hos er, och vad vacker den där snön är. Den första, som man alltid blir så överraskad av.

Jag hoppas att vi snart kan träffas, jag ska bara bli lite frisk och resa mig upp lite mer efter en tung period av tråkigheter. Men man lär sig och blir starkare : )

Kram kram kram på dig fina!

/Anna

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilka vackra, stämningsfulla bilder. Kram.

Anonym sa...

Fint med gamla fotografier och minnen från svunna tider. Känner igen mig i de där föreställningarna om liv och historier som man själv inte befunnit sig i. Som man ändå tycker sig känna igen. Finkänslan i att försöka utläsa karaktärerna i de där mer eller mindre okända ansiktena. :)

Kram Christel

Ps. Mattan är härlig och passar så fint där hos er!

Persilja sa...

Kika in hos mig idag! :)
Jag vet inte om jag hinner ses denna vecka, kanske möjligtvis kan jag en stund imorrn, men isåfall smsar jag o kollar om du kan. Kram! Kika nu på om det är Din väska. :)

till-vidas-ara sa...

sarapirat: precis sådär är det! jag tror vi tänker så lika du och jag. har alltid varit så fachinerad och intresserad av våra släktingars äldre tider! redan som mycket liten satt jag mer mormors fotoalbum och frågade om alla däri, skrev upp i kanten där inget stod skrivet. och jag vill också förstora och rama in. ska ta mig tiden alldeles snart hoppas jag..

många kramar Lycke

till-vidas-ara sa...

Miri: blev så glad och rörd av din kommentar, så jag ler med hela hjärtat och tackar. din också, blog, jag inte kunnat vara utan.. kramar Lycke

Pop: hoppas verkligen vi får ses snart, det har jag längtat efter. och jag vill höra allt du vill berätta. jag lyssnar..

Villa Freja: Tack ***

Christel: ja det är något alldeles speciellt det där. kan studera dem om och om igen och vilja veta så mycket mer. Pappas släkt vet vi inte så mycket om som jag skulle önska. reser dit en dag vet jag, och letar..

Persilja: visst var den min !!!! så så himla fin. önskar jag kunde hämta den på studs !!!!!!! fast annars så fort du kan :)

kramar Lycke

Persilja sa...

Hej igen! Kom hem först nyss och såg dina kommentarer. Nu ska jag fixa en snabb middag till min baskettränande son som ska skjutsas iväg på tretimamrsträning och sen måste jag gulla lite med sjukling som jag försummat hela dan. Så det hinns inte med några väsköverföringar! :) KUL att du gillar den!!!! Men jag ska försöka frigöra en stund i morrn. Kram!

till-vidas-ara sa...

Persilja: det låter hur bra som helst det med *** hälsa till sjukling att krya på sig,,

kramar Lycke

annika sa...

Gamla bilder andas verkligen en annnan tid, och man kan verkligen sakna tider man inte varit med om men ändå får en känsla för. Han ser lite allvarsam ut din pappa, så fin. Stor kram

Maria sa...

Jag tycker om den här du berätter

Sanna sa...

Vackra bilder och vackra ord <3 Får mig att vilja plocka fram de gamla tummade foton jag har på min älskade mormor och morfar <3

SV: Hyllan har gift sig bra med övrig inredning här hemma och jag trivs mer och mer i mitt ny ommöblerade vardagsrum..lite mer piff och don bara så kommer fotobevis.. <3
Den gröna cykeln är inspelad i nutid så där finns där inga gamla fina miljöer tyvärr, men den är ändå sevärd.. <3

Sköt om dig och dina kära <3
Kramar
Sanna

Metronyx sa...

Ett hem är inget självklart. Ibland tror jag att vissa människor bär med sig frö till hem. De är alla de som snickrar på sin egen altan, eller såpskurar sina trägolv. Jag vill kalla dem "hemliga", men det ordet är upptaget redan. Jag är inte sån. Jag är en vandrare, men jag känner igen hemskapare när jag ser dem och deras hem. Som du skrev, inte handlade det om stil utan om att skapa ett hem med det som var. Älskar de gamla fotografierna. Nostalgiinjektioner är vad de är. Vem som helst kan ha ett hus, men ett hem det är svårare.

Persilja sa...

Äsch, nu har jag två sjuklingar och en bortrest man plus två möten så jag tror inte jag hinner med ngn dejt idag! Måste ila hem till sjuklingarna. Men imorrn! DÅ. ;)

Persilja sa...

Usch för vädret idag! Hellre snö! Jag HINNER inte idag heller. Hann inte. Men satsar på imorrn. Jag kanske dyker förbi dig en stund... Men lovar inget. Ska vara på Kallax 05.15 imorrn med son som ska på cup så det blir att stiga upp fyra imorrn bitti (blä!) så jag är igång tidigt...! :)

MariaMonika sa...

Hmm...jag är en sån klump, skrev en kommentar, men fjollrade bort den, suck. Hur som haver, du skriver och berör, såå fint. Ha det gott!

Kirjailijatar sa...

I just love Your pictures. They are so emotional and beautiful, full of stories.

Monica sa...

Snön är på väg hit till Happy Valley i Utah också. Idag har jag kikat in i din blogg - hittade hit genom Lotta. Hoppas att du får en fin vecka!

Byronesse sa...

Så vackert!
Hitt kan jag komma och vila min själ i dina fina texter och vackra ord. De lindar bomull om hjärtat och ger ett stilla men behagligt vemod.
/Emma

Byronesse sa...

Så vackert!
Hit kan jag komma och vila min själ i dina vackra ord.
Tack!
/Emma

Caroline sa...

Sagolikt målar du med orden. Vemodigt berör du och delar. Fint!
kram <3