tisdag 19 april 2011

De sömnlösas..





Hej hej! Kände mig manad att skriva om det här inlägget litegrann. Lät så
otroligt ledsamt i morse. det är ju så att sömnen min har försvunnit igen, och
det är ju vansinnigt jobbigt. Jag
sover inte mer än kanske 2-3 timmar per natt i några dagar. Sen får jag nån
helnatt med sömn innan det börjar bli galet igen!
Det här beror Inte på att jag är deprimerad eller något. Tvärtom. Jag är ju
lyckligare än jag någonsin tidigare varit, vill jag tro. Nej, sådana här problem
med sömnen hade jag redan med min förstfödda. Och jag har haft svårt att
sova periodvis i hela mitt liv. Det kan nog vara svårt att förstå för de som
aldrig haft sådana problem. Det enda jag fått mig sagt säkert är att en del
människor helt enkelt har det känsligare med sömnen, och att man får för-
söka anpassa sig efter det. Min kära tar Lillen på natten mellan amningarna,
och han sover gott i vår hängvagga i vardagsrummet, så jag ligger tyst och fint
för mig själv med alla förutsättningar för sömn. Fast den så retligt uteblir
ändå...
Min kära har alltid kunnat somna så fort han lagt huvudet på kudden. och
det är ju tur och lycka för oss...

Vi får se hur vi gör nu. Kanske att Liten får tillägg på natten, kanske går det
till sig ändå. Det gör det ju förstås förr eller senare - det vet jag ju. Med min
första flicka som nu är 9 år gammal så ammade jag i 6 månader med samma
sömnproblem som jag har nu, till och från...och visst överlevde jag

Nu ska vi ändå ge oss ut i vårsolen. Långpromenad med raska steg tänker
jag mig. Gå förbi min goa väninna och se om kaffepannan står och puttrar.
Prata blommor och odla fräknar..
Det blir nog bra det också..



Lycke




13 kommentarer:

SusanLotus sa...

Åh, jag förstår precis hur det är att sova alldeles för lite. Min dotter sov sin första hela natt när hon var 11 mån och ammades helt till dess. Hon tog ingen annan mat typ välling... Men lyckan gör ju att man härdar ut och det överskuggar ju trots allt det jobbiga.
Ha en mysig vårvecka!
Kram

Jenny Bergvall sa...

Inatt hade jag som du. Har annars samam goda sömn som din andra hälft. Somnar lätt och sover tungt. Men i natt.. nä då rubbades allt. Så jag lider med dig som har det så så ofta. Man är ju liksom inte människa när sömnen försvinner för en. KRAM o hopp om att allt påskande får dig att sova o bli utvilad! ;)

Inredningsmamma sa...

åh hej fina!kanske inte så dumt att ge ersättning på natten så han sover lite mer...tänk på dej själv också:)
Jag har hittat ett varmt hörn här bortanför oss där vi kan fika nån dag när du är piggare.
Puss & tänker på dej, skickar varma tankar!

sarapirat sa...

kara du,
vad jobbigt att somnen har gatt och gomt sig igen. onskar jag kunde hjalpa, vart har john blund tagit vagen?
har du forsokt att meditera? som om det skulle vara sa himla enkelt. jag vet inte...

fint att komma forbi igen. jag alskar det mellanbror sa, om discot. rosa och regnbagar later ju sa himla mycket trevligare an bara ett vanligt disco. jag forstar honom, join the dreamers club! och vad fint ni varfikar dar, med alla granna detaljer.

kramar till dig
ps. paminnelse att maila din adress om du vill och kan!

mammagumman sa...

Kram!

Lene Megan sa...

Stakkels dig. Det er hårdt uden søvn. Håber snart at den vender tilbage og gør dig godt. Får du masser af frisk luft i løbet af dagen? Frisk luft og sollys? Det plejer at hjælpe og gøre godt.

Ønsker dig en god nats søvn - i nat. Og faktisk var det jo fuldmåne i går, det kan have stor indflydelse på søvnen. Ofte kan jeg ikke sove, når det er fuldmåne, men i går havde jeg ikke problemer.

Klem.

Randiga Tråden sa...

Håll ut, kram.

Gila sa...

Har haft sömnproblem tidigare i livet så jag vet vad du pratar om. Det blir bättre. kram!

Sanna sa...

Uscha mig..ja jobbigt att inte kunna sova ut..hoppas och tror att det blir bättre snart.. <3
Tillägg till natten låter som en toppenide, du måste tänka på dig själv gumman.. <3
Tänker på dig!
Kramar i massor
Sanna

Hedblomskan sa...

Hej fina du!! Förstår verkligen att det är tufft.. När man ej sover så känner man sig inte riktigt hel som människa. Även om man är världens lyckligaste..=) Sömn är ju ett stort behov vi alla har och måste ha för att fungera. JAg har också haft det lite jobbigt med sömnen.. Somnar oftast gott men när det sedan är dags för matning så blir jag super pigg och har sedan svårt att somna om. I och med att vi har två småttingar så hjälps jag och mannen åt att mata på natten. Men han sten somnar på två röda efter matningen medan jag ligger och vrider o vänder mig och blir tillslut stressad över all förlorad sömn. Det finns ju inte så mycket tid att vila på dagen.. Våra grabbar får nu ersättning på nätterna och jag upplever att de blir mättare utav det och då sover de också längre vilket innebär att även jag får sova lite längre innan jag vaknar och ska mata. Hoppas det blir bättre för dig fina du<3

Kramar

Li sa...

Nämen vad söt du är. Tack snälla rara du, det värmer verkligen. Vet du, lampan är faktiskt från Boden, alltså också från Norrbotten. Kanske just därför den är så himla fin. Hur länge bodde du i Göteborg? Heter du Lycke? Och jag heter Li, vad fint! Hoppas du har en fin kväll. Kram!

AnnaA sa...

Uscha mig, va jobbigt! Kan inte ens tänka mig vilket monster jag skulle vara utan ordentlig nattsömn...
Hoppas det fixar sig!

Anonym sa...

:( stackars!!! Ett tag går det. Tills man blir ett litet monster:/
Efter mina tre har jag också störd sömn.
Tror jag drack för mycket kaffe. Andades för lite. Så hjälpte Spikmattan mig:)
Sen glömmer (!!!!!!!!) man den tiden. Skitknäppt!!!
Glad påsk Lykke!!!
Kram Linda