lördag 9 april 2011

Vikten av att drömma. I ett litet kök..










Hej hej! Kom och fika frukost med mej. Eftermiddagsfrukost med en galen trött.
Sov inget natten som var heller. Alla sov utom jag, men jag fick bara två timmar..
sammanlagt. Nu flyger jag inte längre. Mina vingar är av tjock bomull, som är trasig
i kanterna. Sprucken. Stöter mot alla hörn.
I morse var jag både förtvivlad och arg. Sådär så jag kastade saker i köket, när
mannen försökte förklara hur jag ska göra, tänka, för att kunna sova.
"Slå mig bara med något hårt i huvudet, för det går inte det där som du säger"sade
jag. För mannen har aldrig, inte, kunnat, sova när han lägger huvudet på kudden...

Så jag sa.."spräng mig i småbitar, banka med något hårt, frys in mig i ett frysfack..."
ett tag senare kapitulerade jag. Lyckades få min hjärna att förstå. Att göra det bästa
av dagen. Att vända den..., sluta gå i lyktstolpar..
Så jag vände blicken, ut genom fönstret och såg att solen sken. Blundade hårt och
sökte mina drömmar...
Fann en. en fin en. Dröm...

..Jag är sällan i min verkliga ålder. Jag är antingen ett barn, eller en ganska
gammal tant. Och innanför mina slutna ögon blir jag den där tanten. och utanför
mina köksfönster är det sommar. Tar på mig en prickig klänning, som är lagom tant
och slår upp dem på vid gavel. Mot en soldammig gata precis nedanför. Klirr klirr i
kaffekoppen, som doftar och ryker, och "hej" till Fru Persson i gröna kappan, och "goddag"
till hon i den blommiga. Hon som alltid tittar ner...
Här bjuds på godmodigt skvaller och några ord av visdom, I blommigt och prickigt,
och 7 fina burkar med 7 sorters kakor. Och
bullar i ugnen, kaneldoft, och blommande pelargoner som sticker dig i näsan, sommardallret
i luften. en radio som står på glänt och skvalar. Varma fönsterkarmen och korsord när orden försvinner. Eller bara däremellan...
Kom in kom in. till ljumma mellanrummen, här inne och
soldammet och lyckoslanten på gatan. Jag hittar den.
Idag är en fin dag. Det har jag bestämt...



~Solkyssar Lycke

15 kommentarer:

PillePalle sa...

Så koselige bilder!
Klem, PiPa

AnnaA sa...

Jobbigt att inte kunna sova... Men starkt att ta makten över det jobbiga och ha det gött ändå.
Kram!

Randiga Tråden sa...

Du blir snart ung igen, tiden bara rinner iväg. Fast inte just när allt känns tungt. Håll ut. Kram.

SusanLotus sa...

Så mycket fina foton på din sida att titta på. Stämningsfulla och färgglada. Och man blir alltid berörd av det du skriver. På olika sätt :)
Kram och ha en jättefin helg!

sarapirat sa...

jag tycker om din dröm. och att du lyckades vända vinden. det är starkt. och viktigt. idag är det så svårt här nämligen. så jag uppskattar det ännu mer.
kramar till dig. hoppas du får sova i natt.

Unknown sa...

Jeg ville med glæde drikke kaffe og spise ostemad med dig. så skulle vi snakke og tie. senere ville jeg tage din baby i barnevognen og gå en lang tur.Måske du sov imens..

Maria sa...

Hej!
Det finns ju nästan inget värre än att inte sova som man ska. Men du får tänka att du får vila alla stunder som finns på dagen. Strunta i måsten.
Min man sover också alltid gott. Går inte att få han att förstå hur det är att inte kunna. Det är ju bara att sova säger han. Men det är inte alls BARA. Det är en konst!

Elisabeth sa...

Drömmer om sommar. Fortfarande.

Sanna sa...

Du är stark gumman, positivt tänkande kommer man långt med.. <3

Härliga köksbilder.. <3

SV: Ja jippi! Tack gumman..du hade rätt..hittade inspirationsbilderna jag sökte inne på mayas loft.. =)

Skall absolut tänka på dig om jag bestämmer mig för att sälja min röd/vita skönhet.. <3

Ha en fortsatt fin helg! <3
Kraaaaaam
Sanna

Inredningsmamma sa...

fina du!!när ska vi ses? ska vi promenera i det fina vädret nån dag?
miss you!!
älskar bilden på lillens små fötter vid bordskanten :)

Li sa...

Jag börjar verkligen tro att ditt hem är mitt drömhem. Så mycket vackert. Gillar verkligen de två tapeterna som möts i köket (?), de olika kakeldekoren tillsammans med de rosa kaklet, alla burkarna och klängväxten vid fönstret. När jag köper hus kommer jag inspireras av dig!

Pella sa...

Haha, akta dig så att jag inte tar dig på orden! Du har så fint att jag skulle slänga mig i en bil om jag hade någon och köra långt,långt för ett besök i ditt fina kök!

Fina sa...

jag älskar ditt kök!

BlandetLoft sa...

Jeg liker ditt kjøkken

Jenny sa...

Jag brukar alltid tänka när jag får sova, att när jag inte får sova, så ska jag ändå försöka ta vara på dagarna. Men jag nästan aldrig med det. Sömnlösheten tar mig alltid i så hårt grepp. Men du verkar lyckas. Var stolt över det! Riktigt bra jobbat! Trots att jag inte heller har så mycket sömn är jag ändå beredd att dela med mig lite...hoppas att den kommer fram. Kram!