söndag 28 augusti 2011

...







Är bara så trött ikväll. måste erkänna att det där med fullspäckade
helger inte alltid är något för mig. det kan bli lite för mycket. av ljud, av folk,
tv: n, datorn, radiomusiken och så alla viljor, intryck, och jag kan
inte riktigt skärma av sådär som jag skulle vilja..
Det är ju så mysigt, middagen igår och barnkalaset idag. men jag antar att
en väldigt liten, två stora och en kära med jobbdatorn på för det är "klienter
på måndag, och tisdag igen" tar sin lilla energi, och ibland bara stannar jag där..
mittialltihop och det susar i huvudet. och det blir som ett vakuum runt mig,
och jag hör ljuden långt långt därborta som i en liten burk.
så går det en minut eller två..då autopiloten kopplas på, fallskärmar eller nåt
som vecklas ut.
sen är jag tillbaka igen. så är jag tillbaka igen.

Ikväll var en sådan kväll. Så jag njuter stillheten nu. välsignad sömn i barnens
rum. ett stilla knappande från mannens jobbdator. Jag sitter i köket med en
kopp yogite och hör hur det blåser i mörkret utanför. värken i ryggen, hej,
jag skulle behöva en mangel åt den, och något åt det suddiga i mina ögon.
Men så är det ju också så. att jag vet hur himla lycklig jag är. att tre av våra
barn lever, att vi är friska om än trassliga i kroppen. hur det skaver mellan
ryggkotorna gör ju inte så mycket då. så puss på värkande axeln och
tjohej i allafall..

Nu blåser det mjuka vindar utanför mina fönster. och det där att så många
tyckte om vårat stökiga, färgglada gamla kök. Det kändes fint. I tallrikshyllan
där på väggen. Små små saker, sånt jag fått av barnen, sånt som de har gjort,
minnen från något som varit, eller bara sådant man tycker om att vila ögonen
på. Dammade av den idag och tänkte på Er. tänkte på det som bara är, som
bara hamnar på en plats och gör den till sin. som får så kvar och bo in sig
i våra liv. det är fint.
nu ska jag våga mig på att be om en ryggmassage tror jag bestämt.
Jo. det ska jag...



~Lycke


8 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg kjenner igjen meg så godt. Det er så deilig med ro;) Nydelige bilder som vanlig hos deg. klem W

sarapirat sa...

kära du
vågade du? och fick du?
det är viktigt att kunna sträcka ut en hand och be om det vi önskar.

ett slitet ryggslut kan behöva lite extra kärlek ibland. har ni badkar?
kramar till dig.
njut av stillheten och tacksamheten.

Unknown sa...

Søde du, jeg håber du fik din massage.
Og en god søvn.
:-)

Maria sa...

Här var det också en gårdagskväll med en man med knapprande dator. Jag såg film och stickade (fick ett sticksug och ska sticka en tub att ha runt halsen)

annika sa...

Hoppas du fick lindring för ryggen. Den måste få uppmärksamhet :) Vet inte om du gör några rörelser, men en yogaövning som är väldigt effektiv är katten, du står på alla fyra och skjuter rygg och svankar omväxlande med in-utandning. Lycka till! kramkram

poppoeten sa...

Hej du fina. Det där Yogithéet, kommer ihåg varma koppar hos dig där i begynnelsen. Hur vi lärde oss varandras svindlande världar. Det var en fin tid. Och du! Man behöver inte bli vuxet rak, det behövs såna som vi också. Människor som inte sätter saker på rad, i strikta led. Människor som ser saker emellan raderna.
Kram kram underbara vän!
A

Emmie sa...

dina fina texter. om livet. jag klarar inte heller för många intryck på en och samma gång i för många dagar. blir som du säger, aoutopiloten på, lite läskigt, men samtidigt så vet jag ju nu vad det beror på och kan hantera det och komma tillbaks på ett annat sätt än tidigare. och jag har blivit mycket hjälpt av yoga och olika ryggövningstips från sjukgymnast för ryggvärk! nu vet jag ju inte vad din värk kommer sig av, men jag ville säga det i alla fall. önskar jag kunde visa lite tips liksom. och hoppas det hjälper. hoppas du fick en skön ryggmassage. kram!

till-vidas-ara sa...

Wilhelmine: Tack söta du. och så skönt med igenkänning *
sarapirat: Jo, jag fick, en snabb på axlarna, men det är så bra, och visst har vi badkar, man tar sig tyvärr inte alltid tid att bada. bra du påminner mig kära du..
Losarinas mor: tack söta, och jo, jag fick massage och i allafall 6 timmars sömn...LYX
Maria: låter så himla fint det där. blev sugen på att komma igån med virkningen jag..vill vill..
Kramar Lycke