måndag 20 februari 2012

dagsmagi








Idag kom den samtidigt med solen. Sarah Banks underbara målning i en liten
vacker poster, och jag väntar fler. Åååh tack Sarah, tusen miljoner tack för
konsten, för magin*
En svart enkel ram tänker jag mig till denna och en hedersplats där ögat alltid
vilar. Bilden med Skeppet i handen är också från henne. och jag känner så starkt
idag, hur jag bara seglar iväg med det där skeppet, på resor genom magiska land,
vatten. jag hör hur det kluckar och slår mot båten, hur solen värmer mot min kind
och det doftar tjära, sjögräs. blanksvarta vatten..
Så befinner jag mig plötsligt bland träd, bland bladverk som kastar skuggor
i en övergiven mormorsträdgård, verandan, bersån och jag hör hur det surrar
om bina. det är varmt och mjukt i solen, och blänket i en vattutunna och den
sötaste saften i klirrande glas.

Där är jag idag. mitt i solen. ute lyser solträd och tom istapparna känns varma.
det droppar honung om dem.





~Lycke


daymagic

Today it came at the same time as the sun. Sarah Banks wonderful painting, and I´m
waiting for more...Åååh Thanks sweet Sarah for the art and the magic *
I´m thinking of a black frame to this one, and a place of honour where my eyes can
always rest. The picture of the ship and the hand is also made by Sarah. and I got this
feeling so strong today..that I´m just about to sail away with that ship, on journeys
through magic places, land, water. I hear the laps, how the water touches the boat, the
warmth of the sun against my cheek and the smell of tar, seaweed. Shiny black
waters...
and all of a sudden I find myself among trees, among the foliage throwing shades in
an abandoned granny-garden, the verandah, the arbour, and I hear the buzzing of the
bees. warm and soft in the sun, and the gleam in a water butt and the sweet juice in
klirring glass..

There I am today. In the middle of the sun. Outside the suntrees are shining and even
the icicles seems warm.
honey is dripping from them..

18 kommentarer:

maria sa...

så fint :) både bilden och ditt inlägg.

siri ore elle sa...

Hei,kjære deg!

Nydelige bilder du har fått deg!! Så spesielle!!
Og den fine skyggen på veggen!!
Den gav stemning til bildene!!!

Takk for du er innom meg og for din fine kommentar!!
Setter stor pris på det!!
Finste mandag ønskes deg:-)))
Klem Siri:-))

kollijox sa...

Ljuvligt, sagolikt och sommarmystik är orden som kommer till mig. ha en fortsatt fin dag .
//Jennie

Unknown sa...

Så smukt og fint:-)

lillaicaica sa...

Hennes konst är verkligen underbar.. och du skriver så fint. kramkram icaica.

Sara ~Snövits äpple~ sa...

Ljuvligt! Jag har hittat en jättefin gammal ram till min Sarah Blank-bild, ska visa när jag har ramat in den. Vilken söt och finurlig liten trähylla, väldigt charmigt.
Fina du, så glad jag blir att du tycker om det jag tillverkar. Jag och min mamma brukar resa tillsammans. Och då går jag alltid på loppisar och köper pysselmaterial. Vi åker till London en gång per år tillsammans och så har vi fått som en nybliven tradition att åka till Munchen på hösten för att gå på Olympiapark-loppisen. Jag är tämligen fattig men jag är så lyckligt lottad att min mamma brukar ge mig flygresorna som present när jag fyller år och när det är jul- jag är hemskt lyckligt lottad som blir bortskämd med så fina presenter! Och så har jag en kompis som heter Caroline som jag brukar resa med en gång per år. I vår ska vi till Köpenhamn och gå på den underbara loppisen där! Kramar

Emeli sa...

vacker konst.
till en väcker person.

LyckligaPraliner sa...

Tjohooooo vilken härlig levande beskrivning! Det kändes som att jag var där också :)

Kram Ann-Louise

Pella sa...

Åh så fint, är det Sara Banks, den där bilden?! Åh vad jag vill kolla upp! Nu har jag fått två fina konsttips på en helg- det andra var Joanna Helggrens konst och serierutor som jag börjat leta efter- mina väggar kommer bli så vackra! Kram och tack för mer inspiration! :)

sarapirat sa...

hon skapar verkligen vacker konst.
fint att få på posten sådär,
mitt i vintern!

hur mår du idagarna? bättre? hur har det gått med gladlistan?

här hänger huvudet lite lågt. eller snarare som i ett stort moln, inburat.

kramar dig

Borgmästaren sa...

Ah! Sommarkänsla!

Sanna sa...

Härligt att bara segla iväg i fantasins värld sådär..jag drömmer mycket nu också..orkar inte finnas i verkligheten hela tiden känner jag.. <3

SV: Jag försöker som vanligt se allt det positiva i "skiten" men just nu känns det hårdare än vanligt och jag kan knappt hålla näsan ovanför vattenytan längre..men skam den som ger sig..nya tag..
Har varit ut på en kort promenad och tankat solsken..nu ta tag i några beställningsjobb som åtminstone inbringar några kronor även om det är en droppe i havet..

Varma kramar
Sanna

TUSEN VASER sa...

åh, så vackert. Imponerande! Ha en fin dag! Cinna

Inredningsmamma sa...

som Frida Kahlo är tavlan.
Vi måste prata!

Pella sa...

Hej fina, det finns hur mycket beskrivningar som helst om du googlar men jag har aldrig förstått mig på dem, försökte för ett tag sedan och gav upp men i helgen träffade jag en tjej som hade bott i Japan, på en födelsedagsfest, och hon lärde mig genom att visa och då gick det plötsligt lätt! Kanske är du bättre än jag på att tyda tvådimensionella beskrivningar- det kan ju vara värt ett försök! Nu vill jag bara lära mig vika fler saker! :) Kram

Pop sa...

Hej fina, vilka underbara tavlor. Så mycket du över dem!
Kom över den här fotoeditorn, kanske nåt för dig:
http://pixlr.com/

kramar från en sjöfarare till en annan.
Pop

Sara ~Snövits äpple~ sa...

hej Lycke! Jag kan verkligen rekommendera resa tillsammans med sin mamma till Munchen! Jag träffar inte min pappa ofta alls, det var tre år sedan. För att vi bor så långt borta från varandra. Men vi har nästan daglig kontakt och planerar massa saker tillsammans. Och han är min "tekniska assistent" om man säger så. Han har t.ex. målat bannern på min blogg, och gör nästan allt annat tekniskt för mig... såsant tycker han är kul. Kram

Sanna sa...

Dagarna bara rusar fram..vårsolen värmer och snön försvinner sakta men säkert..känner lite glädje pirr i det nattsvarta..underbara vår ger mig mer energi.. <3

Idag dax att baka en massa inför helgens loppis..har varit till södran idag och plockat fram en "massa nytt" som jag hoppas få sälja undan..desperat behov av att få in pengar som alltid numera..suck..men men bara att bita ihop och ta nya tag.. <3

Tänker på dig gogumman <3
Kraaaaam
Sanna