måndag 12 december 2011

...








Min skog.
Vargaskog, Vinterskog, Sommarskog med sus
mellan träden. Den, som jag skrev dikter om redan innan tonåren, och hur
man får den där energin, när man är tom, eller lugnet, när man är sådär
alldeles
för mycket...

Helgen var sådär för mycket. Ni vet julpaket med spring mellan affärer,
barnkalas och scenrep, genrep och andra rep i all oändlighet inför lilla L:s
dansföreställning och de där tusen tankarna i kors och omlott.
Så den underbara dansföreställningen sen. Då jag fick gråta lite, det mjuka
mammahjärtat och glitterblanka ögon med något särskilt där på djupet.
men inte ett enda kort har jag hunnit ta.

Så jag visar Vinterskogen idag. Vargavintern mellan träden och
orden i mellanrummen av ett alldeles för fullt schema.
Ikväll är det Julfest. Lucia imorgon..
Men. vi går dit genom skogen.
jag ska be om rötter
och en fridfull dimma över mina ögon.






~Lycke







17 kommentarer:

sarapirat sa...

helt fantastiskt vackert. i uppland har det ju dessvärre inte kommit någon snö än. jag hoppas...till jul?!
dom här bilderna! wow!
du och dina ögon. dansande i snön.

varma varma långa kramar

till-vidas-ara sa...

sarapirat: Tack sötis! ja det är verkligen julstämning här i krokarna, du skulle varit här!!! du får väl komma upp en sväng om inte snön kommer till er...!

kramar Lycke

Caroline sa...

Underbart! Jag älskar med skogen, har ju ett torp i den "typiska Småländska skogen" (som dock ligger på gränsen i v-götaland) men DÄR kan jag finna frid och ro, av just skogen. Älskar att plocka hallon o andra bär, ströva runt på den mjuka mossen och titta på rävungar eller älgar som strövar förbi.
Ja du, man får verkligen tänka både en och fyra gånger för att inte ryckas med i julestressen, för det är ju ändå så mysigt med alla små projekt man har innan jul... fast det kan ju oxå bli för mkt av det goda.
Stor kram från mig!!

till-vidas-ara sa...

Caroline: låter så himla mysigt med torp. Mannen min kommer från Småland så jag har varit där en del..väldigt fina just skogarna där...
och ja..andas..och minnas att göra det *

kramar Lycke

lillaicaica sa...

Hej Lykke! härliga bilder. det är fint och mysigt med snö. nu regnar det här. får se om det blir en vit jul. varifrån i småland är din man?
blir gråt för mig med imorgon. på min lilla dotters lucia. småttingarna ska vara luciaklädda och ha en samling där de ska "sjunga" lucia och julsånger och vi föräldrar ska titta på. får tårar i ögonen redan nu :P
kramar till dig. Ica

Maria sa...

Tankar i kors och omlott, bra beskrivning! Precis så kan det kännas ibland.

annika sa...

Åh Lycke! Så vackert. Vilken skog. Dina ögon och under den där vackra luvan. December är som maj, allt ska hinnas, allt ska fixas, firas och ordnas med. Men andas min vän. Du vet långt ner i magen och Lucia, jag älskar Lucia, allt blir mjukt och förlåtet på något vis. KRAMAR

till-vidas-ara sa...

lillaicaica: Mannen min är från Jönköping och de hade en stuga på landsidan utanför. så himla fin skog där...! och jag ska gråta för din Lilla med. blir blank i ögonen för allt dessa dagar tycker jag. kraam

Maria: ja det där, alla trådar man ska få att gå ihop.särskilt såhär inför jul känner jag (ler)

annika: Ja vi har skogen alldeles mittemot där vi bor så jag känner mig lyckligt lottad. Lucia var verkligen fint och de var så galet duktiga de stora små ***

kramar Lycke

En støvel og en sko sa...

Så vakkert! Fikk litt assosiasjoner til 'Tre nøtter til Askepott' :-)
Klemmer :-)

Emmie sa...

åh fy sjutton vad fint.
med snön och vargaskogen och lugnet som till och med når hit genom dina bilder.
behöver lugn i mitt stormiga hjärta just nu.
här är storm ute och ösregn, är mer vana än ovana nu, med storm och regn. hela november har stormat bort känns det som. och halva december.
snön underlättar, för ljuset liksom. saknar snön nu. faktiskt.
skickar du lite på posten ?;)
fint med dansuppvisning.
kram till dig och hoppas du får rötterna och dimman.

kollijox sa...

alla har sagt det redan, men jag säger det ändå och en gång till...VACKERT! sagolikt är också ett annat ord som sitter som en smäck! Fantastiskt fint trots stress och julklappsjakt...mitt hjärta klappar extra hårt nu, men inte av julstress mer av saknad. Kram

till-vidas-ara sa...

en stövel och en sko: tack rara! vet inte vad det är det där med tre nötter, måste ju kolla det * hoppas dagarna är goda med dig, puss..

Emmie: ja, faktiskt lite rötter och dimma, fast också regn här idag..hoppas inte all snö försvinner bara. kram ***

kramar Lycke

till-vidas-ara sa...

pippilotta: oj, fick springa och ta hand om Liten snabbt där :) men tack snälla du!!! blir nyfiken på vad du saknar, puss..

kramar Lycke

kollijox sa...

Jag saknar, julstämning, snö, lugn och ro, men framför allt min lillebror och min mamma...inget mer än så. Kram fina du!

Anonym sa...

so pretty!

fiffi sa...

Du ser ut som tagen från sagornas land. fattar vad jag tycker du är fin, där i skogen, i snön med din fina kappa på.Önskar jag hade hår som dig, att jag aldrig klippte mig, eller att jag hade tålamod att låta det växa. Sen önskar jag att jag kunde få bo, så där. med naturen inpå, kanske skulle min rastlöshet lägga sig. Usch, jag hatar min rastlöshet.Men du är fin däremot.

min tekopp sa...

Oj, vad jag gillar den blogg. Den är magisk på ett sådär härligt vis!