fredag 23 december 2011

God Jul











God Jul



Vaknade så tidigt idag. klockan var väl inte mer än fem kan jag tro. vaknade
och tittade på allt det mjuka. alla som sover. en klocka som tickar och alldeles strax Jul.
den här tiden har alltid varit och är, så väldigt magisk för mig. minns hur jag
som barn brukade klä mig i finklänningen redan kvällen innan julafton. hur jag
låg i sängen och tittade mot fönsterlampan som skimrade i rött, tittade mot snön utanför fönstret och hur jag kände det där andaktsfulla, det
där pirret ändå nedifrån tårna.
En Jul såg jag änglar utanför våra fönster. det är i allafall som jag minns
det. Det var juldagsmorgon hos mormor. persiennerna var neddragna och alla sov
utom jag. och plötsligt hörde jag så musiken. den allra ljuvligaste musik jag någonsin hört. Jag steg upp ur sängen och gick närmare fönstret. Det flög skuggor utanför, de flög förbi alldeles ljudlöst och mjukt medan den svaga musiken klingade, ... och jag bara stod där, lyssnade, kände. Den där fina trasdockan i min famn, den jag alldeles precis fått under granen. en lång stund senare gick jag så och la mig
igen. jag och dockan. jag lät fingrarna spela över hennes ögon, smeka över det fina gula garnhåret. tänkte att jag precis mött änglarna...

Morgonen nu. jag steg upp och kokade mig kaffe. förstod att jag inte skulle
sova mer. Doften av hyacinten. I köket fann jag ett stilleben. pepparkakssmulor
vid stjärnburken som äntligen hittat hem till oss. som jag så länge letat. måste erkänna att jag sedan lade till smulorna lite. och satte kaffekoppen därintill.

Ute i trädgården väntar den gula bänken på besök. någon som sa det bor älvor där.
det tror jag bestämt..







Julkramar Lycke

20 kommentarer:

Metronyx sa...

God Jul Lycke. Din gran får mig att tänka Karl-Bertil (tro mig det är en komplimang). Vilken fin berättelse om änglar och en liten flickas förväntningar inför julen.

Unknown sa...

God jul til deg, takk for all inspirasjon på bloggen din i året som har gått, klem Wilhelmine

till-vidas-ara sa...

Metronyx: Han Bertil ja :) det var fint. massor med god Jul på dig med *+*

Wilhelmine: Tack tillbaka till dig kära Wilhelmine, kramar om..


kramar Lycke

Caroline sa...

God Jul fina Lycke!
Du skriver så poetiskt och vackert, jag blir alldeles tagen här!!!
Jag känner det finstämda andaktsfulla ända hit!!!
Och det är jag glad för, för själv har det varit ett eller två dygn av stress och frustration, ilska och hopplöshet...
Mer finns att läsa på min blogg, min stora tjej är sjuk i borrelia fick vi reda på igår, och från att vi fick besked till nu har jag fått stånga mig blodig för rätt behandling!
Hur som helst, nu hoppas jag att det rofyllda finstämda även hittar hit...
KRAM!

lillaicaica sa...

Vilket fint minne..! Fina ord.
Jag vill också se änglar :)
God Jul till dig Lycke. Kram, Ica.

Jenny Bergvall sa...

Här kommer en lång varm och skön julkram från en som är glad att ha fått dig som bloggvän! Ha en underbar helg! KRAAAAAAAAAAAAAAAM!!

Fina sa...

Tjusiga du! Hoppas du alltid får ha kvar den där supermagiska julkänslan. Kramkram!

fiffi sa...

Tänk ändå vad lyckliga vi ska vara som kan få bära med oss så vackra minnen. Tänk vad de minnena gör för själen, och vilka gåvor vi kan ge våra barn utifrån våra egna känslominnen. Själv kommer jag ihåg hur min gammelmorfar alltid stod och vinkade på bron vid huset, när jag lussat för honom. Värmen från deras vedspis och kärleken ur hans hjärta.
Och du, jag tror faktiskt det var änglarna du såg.

SusanLotus sa...

Ville bara titta in och önska dig en riktigt härlig jul! :)
Kommer tillbaka efter julhelgen och kollar in din blogg lite noggrannare och kollar paljetterna ;)
Vi har tyvärr en grön jul här men jag gissar att Ni iallafall har lite snö där uppe i norr.
Fina julbilder!
Julkramar
från Sussie

Sanna sa...

Vackra goa fina du! <3 Önskar dig och de dina en underbar magisk jul.. <3

Skoj att du gillade klapparna jag skickat..hoppas att du gillar innehållet i de inslagna också.. ;)

Kärleksfulla julkramar i massor
Sanna <3

les fifoles sa...

Joyeux Noël! Anne

Anonym sa...

Varm julkram till dig!

LyckligaPraliner sa...

Hallooooo där kluriga du! :) Hoppas att ni hade en fin julafton kära du! Och god fortsättning också :)

KRAMKRAM Ann-Louise

BlandetLoft sa...

Så fint, alt sammen. Kjolen din, stillebenet, bildene, ordene, alt er så vakkert hos deg, bestandig.
God jul fine du.
Klem fra meg på Island.

sarapirat sa...

fina du,
nu känns det om möjligt ännu närmre,
efter att ha hört din röst.
så lugn och mjuk.
det gjorde mig glad,
att prata med dig.
god jul
igen
kramar
nu har vi julklappsöppning. igår blev det så mycket tjo och tjim med barnen. vi fortsätter långsamt...

Emmie sa...

jag ryser. så magiskt.

spåren i snön ser precis ut som de i Trolltider-julkalendern!:) min favoritjulkalender genom tiderna.

God fortsättning!

Sanna sa...

SV: Åhh va skoj att ni gillade kjolen, jag blev störtkär i den när jag hittade den.. Hoppas att jag får se den på någon gång.. ;)<3

Hänget har jag skapat av ett gammalt halsband..äkta återbruk alltså.. <3

Hoppas ni haft en magisk jul fina goa du! <3

Magisk julkärlek
Sanna <3

Maria sa...

Jag tycker också mycket om den där magiska känslan dagarna innan jul. Men nu vill jag helst städa bort allt och ha ljus här.

Persilja sa...

God Jul vackra älva! Fast nu är den över, men julmagin ligger kvar och skvalpar i magen. :) Fin burk, jag har en precis likadan. :) Vi har pennor i vår. Älskar den gröna nyansen. Fin klänning! Monki?
Puss!

Emeli sa...

Underbara magiska!
Jag önskar dig god fortsättning. Och snart ett gott nytt år.
Kramar!