onsdag 21 december 2011

tysta flockar










Vi tassar genom rummen. jag och Liten. tittar ut genom fönstren och ser
snön falla, tysta flockar, andaktsfulla flockar, som vita svandun. Ymnigt
faller den och bäddar om träden så det ser nästan varmt ut.
Man måste tassa när snön faller ymnigt. och man måste också lyssna på
mammas gamla julskiva med Mahalia Jacksson. Holy night. och helst ska det
knastra sådär fint som en gammal Lp-skiva.
och ett stort välsignat lugn har också lagt sig över mitt huvud. alla
klappar är inslagna, julbreven skickade och vi har tom bakat upp den där
pepparkaksdegen som stått i kylskåpet så länge. Själv önskar jag mig inget
särskilt i Jul. Tycker liksom allt är så bra nu, och kan det bara få fortsätta
vara det så. Lycka liksom. eller Jo. en middag på tu man hand med min kära,
det skulle vara fint. Alldeles själva bara. Åååh..det vore så fint *

Det är alldeles tyst nu. barnen som snart kommer hem. Liten som sover.
och hela huset som doftar hyacint. en endaste blå hyacint har vi. jag
ville bara ha en. den står i köket och svämmar. önskar man kunde fotografera
den där doften.tänker den skulle se ut som ett gammalt vackert bokmärke, ett
potpurri över mormors gamla bondkök, farmors hesa gladprat över bullbänken,
röda juldukar med tomtar på, farfars bullriga famn och en tröja
som doftar mamma..

imorgon fotograferar jag snön. och allting annat jag inte hunnit med.
frid till Er...





~ Lycke

(och såå fina klappar i ett paket från Sanna. Tack sötaste Du * De inslagna
får vänta till Julafton. kärlek..)


10 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Åhh så vackra och fridfulla rader. Lika mjukt och fluffigt som den snö du beskriver. Mmm...ja vi har också haft den snön idag men bara kort. Julefrid i ert hus låter toppen. Middag med din kära blir nästa år. Ibland måste man bara se till att det händer.

Julekram!/Ann-Louise

annika sa...

Allt blir vackert när jag läser hos dig. Du gör det vackert. Och jag håller med, ibland är det nästan så jag viskar när det snöar. Det är som världen blir tyst. Må fint! Och bodde vi nära skulle jag komma över och vara barnvakt så ni fick den där middagen, du och älsklingen!

Maria sa...

hej! Så fina minnen du klär i ord, så att man riktigt kan känna bilder och dofter. Hörde att du ringt idag, men kanske fick du till det utan min hjälp?
Jag önskar nog inte heller något särskilt. Kunde inte komma på vad jag behöver egentligen.

Metronyx sa...

Vad ljuvligt att allt är så bra nu. Varje stund man känner så är guld värd. Och jo, hon är en pärla Sanna, jag vet : )Varma julönskningar till dig och din familj rara Lycke <3

majalena sa...

Tack för vackra, poetiska ord och fina bilder. Särskilt vacker tycker jag den där med snöig skog är som du visade för en tid sedan.
God skön jul!
(hoppas du och din kära får gå ut och äta snart, utan barnen, om vi kände varandra så skulle jag/vi gärna vara med barnen åt er då, kram)

Emmie sa...

fint skrivet, och åh, hyacintdoften är så berusande underbar, alla julens jular svischar förbi och nötter som knäcks och tomten som stampar ute på verandan.

önskar dig en fin jul kära Lycke!
julkramar

lillaicaica sa...

Hej Lykke,
skönt när allt är klart när man kan slappna av, ingen stress.
jag kan också slappna av nu.
bara granen kvar att klä. och sen vänta på lillans reaktion imorgon bitti när hon får se granen klädd med de färgade lysena.
julekram till dig. Ica.

Randiga Tråden sa...

Mjuka fina ord. God Jul.

till-vidas-ara sa...

Lyckliga praliner: ja, ibland bara måste man, på tiden här :***

kramar lycke

till-vidas-ara sa...

Annika: det vore verkligen fint det ***

Maria: nej ibland är det man har gott nog. *+*+***

Metronyx: God jul kära! allt är galet baqr bara ***

majalena: tack kära du!!! det hade varit jättefint. så glad du komenterar. massor med god jul till dig*+*+***

Emmie: dofterna är det mest tänker jag ***

lillaica ica: allt gott till er. bara andakt och mys ***

Randiga tråden : god jul tillbaka ****


kramar om , Lycke