onsdag 7 december 2011

och drömmen om sommaren









Någon annan som får plötsliga sommarkänslor när Julen är alldeles nära?
I allafall jag fick en plötslig, en längtan, en ton, och kanske var det den där
drömmen som kom tillbaka, till mig häromnatten.
Jag drömmer jag är ganska liten igen. bara elva, tolv år sisådär. och mitt hår är
långt och alldeles barndomsljust och flyger lite i vinden där jag går. Jag går på
ängarna nedanför byavägen där min mamma växte upp, där våran sommarstuga
fanns. jag går bland hus som inte finns utanför drömmens ramar. hälsar på folk
jag inte känner. Det är bara mitt barndomsjag jag känner, och allting nytt jag
upptäcker genom det... och det är magiskt och fint och hemma..ändå

Det är en fin dröm, som ger mig lust att bleka hela håret jätteljust istället för
mörkt mörkt. som ger mig lust på gräs, ljumma vindar och benvipp över brygg-
kanten. pommac hos mormor.

Klänningarna. De är nya, från Topshop, och fulla av sommar fast ändå vinter.
Den vänstra är lite för stor, men det gör inte så mycket. tänkte den skulle vara
fin till Jul med röda strumbyxor till. Den högra är tivoli och polkagrisklubbor...
Vårat kök.
och kanske det ändå ska bli ljusare tapeter i vår hall?
Gräs...eller blad kanske...



Sommarkyssar Lycke






9 kommentarer:

annika sa...

Klänningarna är underbara. Visst är det lustigt att man ofta längtar efter motsatsen? Förstår precis vad du menar, man vill ha lite av sommaren mitt i vintern och lite av vintern mitt i sommaren. Så skön ton i dina bilder, nästan som femtiotal! Kramar om!

till-vidas-ara sa...

annika: ja, det brukar liksom bli så så lätt..det där motsatta. och drömmen om sommaren är väl oftast finare än vad den som oftast blir i verkliga livet :)

kramar Lycke

kollijox sa...

fint som alltid. kram

sarapirat sa...

hahhaa,
det är lite komiskt hur vi längtar efter det där andra, som annika säger...
jag längtar nog till snön, och hade jag suttit hela hösten och början utav vintern in sverige, ja då hade jag längtat till den här milda varianten utav vinter som vi har här...
och samtidigt,
så vet jag att du njuter av nuet emellanåt. och inte längtar längre bort än precis där du är.
vi är komplexa.
jag känner igen mig hela tiden i dina ord, fina!
kramar

till-vidas-ara sa...

pippilotta: <3

sarapirat: ja ibland känner man sig mer än lovligt komplex kan jag tycka :) har haft lite svårt med det där, att bara sitta still och njutaet i dagarna. dags att tända det där enda ljuset tror jag..aooom...

kramar Lycke

Maria sa...

INgen sommarkänsla alls hos mig =)
Den tapeten med blad du visar är väldigt fin!

Pella sa...

Visst är det fint att man kan återuppleva så mycket fint genom att drömma! Jag längtar alltid till sommaren, till och med på själva sommaren. Åh ljusa, varma sommarnätter, åh- ljus! Alla dina pastelliga bilder får mig att tänka på sommaren och dessutom på fina färgglada macarons som jag åt igår kväll. Sommartankar, ja tack! :)

Jenny Bergvall sa...

Åh den där vita klänningen är ju underbar. Ett par röda till blir ju hur fint som helst tror jag. Drömmer om snö, vår och hus ... allt på samma gång ;)
KRAM

Emeli sa...

Nu ska vi se om jag kan förklara hur jag gjorde (jag hittar på själv, finns säkert bättre sätt:
1. Öppna en bild med Windows Live Movie maker.
2. Klicka "Lägg till musikfil" och lägg till låten du vill ha.
3. Klicka på "Redigera" och skriv in "Längd" (tex 200 sekunder eller vad som passar för din sång):
4. Klicka på "Musikvertyg" och välj om du vill tona in/tona ut låten och hur högt du vill att den ska spela.
5. Spara filmen och ladda upp den på Vimeo.
6. När du har laddat upp den (tar ett tag om man inte har betalversion) väljer du "Bädda in" och sen kan du välja en massa olika, tex om du vill att filmen och låten ska loopa, om den ska starta automatiskt eller om man måste klicka på play för att den ska starta.
Om du väljer att den ska starta automatiskt kommer sången att sätta igång när just det inlägget är framme - det behöver inte synas, men ska finnas med om man scrollar ner. Så fort inlägget hamnar på nästa sida försvinner den automatiska uppspelningen.
Känns som en rörig förklaring. Lova att du hör av dig om mina ord är helt obegripliga.
STOR KRAM