tisdag 27 december 2011

...








Hej kära alla..
Vi har haft det fint i Jul. alla glada och mellanbror salig över tomten,
trots storasysters påpekan att tomten doftade som pappas deodorant. hans
ögon var lika saliga ändå och en minsta gnutta undran tog sig aldrig in där
innanför, innanför den där starka tron..
Det var det finaste, och sen var allting bra. men nu är jag alldeles
gruvligt less jul. Jag blir det liksom direkt, och vill innerst inne slänga
ut allt på en gång. allt som har med det att göra. tror det länge har varit så.
så fort tomten släntrar ut genom dörren så börjar jag tänka VÅR..börjar titta
efter allt som är kycklinggult i vårat kök..och julmaten står mig upp i halsen,
fast jag äter ändå.
Förra natten regnade det hett och vilt mot mina fönster. och jag som nästan
sov. kände det som det var sommar. som om jag var i det där träskjulet, i mina
drömmar ligger jag där. i ett gammalt badkar. vattnet är lent och sjögräsgrönt
.den ljumma luften genom glesa bräder. det pratades och tassades runtom och
här var det inga myggor- undrar var någonstans det var...
I natt snöade det. men väldigt lätt. och flingorna la sig så mjukt till-
rätta på fönsterbrädet. vilade sina fina huvuden mjukt på sned. plirade med
glittrande ögon, som om de sa, att "allt blir så bra med det där, med livet".
allting som faller på plats. jag somnar gott.



Bilderna: från i somras, som jag tror jag inte visat. breven har jag gått
igenom nu. de är från mannen när han var på Island.
känner nya vindar blåser..




~Lycke

9 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Vet du, jag skrev om våren igår. Jag längtade extra efter den igår och det kändes som att den var nära nära nu. Men det är den ju inte. Fast den kommer det vet jag ju. Jag vill inte ha jul längre, jag vill plocka bort allt juligt men det vill inte barnen. Det blir alltså kvar. Blir glad av att höra att er jul var fin och att tomten kom på besök. Tänk att tomten har samma rakvatten som pappan i huset!

Det om träskjulet är en god dröm och inte ens mygg. Önskar mig myggfritt och då skulle jag bo i skogen tror jag. Mer i skogen än vad jag redan bor. I skogen utan riktigt stort hus. Ja det skulle jag. Tror vinden i träden skulle vara hälsosamt.

Ja visst blir allt bra med livet kära du. Det blir det.

Kram Ann-Louise

kollijox sa...

känner igen, känner precis samma...vill slänga ut, packa ner, börja på nytt. plockar in vårvita eller vintervita tulpaner och plockar undan precis alla tomtar förutom dom små...dom är hustomtar tänker jag och får stå framme året om. KRAM

Emmie sa...

vet du, så där kände jag många jular förr. men i år, när vi inte var hemma under jul, så vill jag suga på karamellen lite extra länge nu efteråt. hann liksom inte bli trött, som de andra åren.

din vackra fina vita klänning i inlägget nedanför, ljuvlig som en snöflinga!
saknar snön här. ljuset som blir då.

Ej Utgivet Material sa...

Javisst är det så, så snart julen tar slut är den liksom över. Men nu blir det nytt år, känns bra att trilla in i det! God fortsättning fina. p.s. smörblommor känns lyckligt.

lillaicaica sa...

åh vilka fina bilder på sommarblommorna! underbart! först tänkte jag... men vad är det här jag måste ha kommit fel :) nu är det ju mest julabilder som alla visar hehe och det står mig snart upp i halsen allt som har med jul att göra. härligt iaf med den ljusa fina bilden på blommorna. gud så jag längtar till sommaren! god fortsättning till dig. kram Ica

Maria sa...

Jag längtar också efter ljus och vår.

raquel sa...

"och julmaten står mig upp i halsen, fast jag äter ändå" precis så känner jag nu. är fortfarande helt chockad över hur mycket mat jag har lyckats trycka i mig i helgen. herregud
kram och god fortsättning!

annika sa...

Och vi har ljummet regn och gröna gräsmattor, det är lite trist tycker jag. Längtar efter kyla, snö och renhet. Kanske kommer när det ska bli vår :) Ur led känns tiden. Men det är vackra ord du skriver. Kramar om!

Pop sa...

och det har hänt så mycket fint här och jag har tittat förbi... tassat om kring här bland alla fatastiska bilder och ord. och så skrev jag, men det blev nåt fel i den digitala världen så alla ord fastande i nåt annat universum, krånglade sig bort och jag blev så trött, tappade orden igen. blinkade grus i ögonen.
...
men tänkte så fasligt mycket och innerligt om dig. och tänkte att i morgon... somnade sen och vaknade upp till de där dagarna som bara flyger med albatrossvingar förbi.
...
jul. jag hann inte med. det var väl fint, tänker jag och alldeles ovanligt precis som vanligt på ett oväntat sätt.
men nu tittar jag snett på granen och sträcker ut tungan åt jultomtarna. innan nån vet ordet av städar jag undan allt och låtsas vår. för om man blundar...

kram fina vännen kram!
och vet du! livet dansar på isar!
/Pop