tisdag 10 juli 2012

tisdag....









det har lugnat sig lite. vi har liksom landat i semestern, slagit rot i sommaren. och jag skar 
mig lägligt i tummen en kväll när jag hade jobbat sådär alldeles för intensivt.i trädgården. 
Jag gräver inga gropar idag. lilla L ritar hjärtan på mitt plåster och jag vilar.
I Florens vilar jag. vår nya uteplats som är alldeles färdig nu. Här sitter jag med en märklig
känsla av deja vu. som att jag varit här förr. tycker om...
jag tror det är de solvarma plattorna och minnena från en farfar som rökte Havannacigarr,
eller kanske något tidigare liv man levt på en ständigt varmare plats..
här skiner solen lite extra starkt på mina lugna axlar. här landar märkliga insekter jag aldrig
tidigare sett. på min arm sitter en vacker alldeles skimrande grön. metalliskt klingande i värmen. så flög den..
hej hej... jag har fräknar på mina axlar..






translation: Tuesday..

it has calmed down some. we have kind of landed in the vacation, striked root in the summer. and I
cut myself in my thumb an evening when I had worked so so just too intense. in the garden..
I spade no holes today. little L draws cute little hearts on my patch adn I rest.
In "Florens " I rest. our new patio that is entirely finished now. Here I sit with a peculiar feeling of deja
vu. as I have been here before. like...
I think it is the sunwarm concrete and memories from a grandfather who smoked  Havana-cigar, or some 
previous life I lived in a constant warmer place..
here the sun shines just a little bit brighter, stronger on my calm shoulders. here peculiar insects are landing. insects I have never seen before. on my arm. a very beautiful, all shimmering green one. meatllic thinkling 
in the heat. then it sailed away..
hi, hi..I have freckles on my shoulders






~Lycke

13 kommentarer:

annika sa...

Florens är Florens, perfekt! Kanske bara en liten buddha eller madonna? Eller är det för mycket kitsch? Jag har en dragning till det då och då. Stor kram, vi har haft hällregn i ett dygn, det ser inbjudande ut hos dig.

S sa...

I hope your finger is better now. Beautiful images from the summer garden,the 6th photograph where we can catch a glimpse of the chairs/table from a "hole" made by the surrounding trees and branches is delightful to watch. Lovely flower arrangements too. I love your collection of glass vases !
have a nice day,

Fröken Blund sa...

men jag säger bara florens och suckar nöjt...Så fint ni fick det och alldeles trivsamt. och jag då, som sitter på jobbet och allt. och inte jobbar jag heller...måste ändra på det nu men det är ju så lätt att liksom bara halka in hos dig och bli kvar. länge. Varm kram

LyckligaPraliner sa...

Nej, inte skära i fingret! Gör det inte någon fler gång och håll koll på såret! Har jag bestämt :))

Florens ser ut att vara en underbar plats att vara på tycker jag. Förstår att du trivs där och att det känns som att du tidigare varit där också. Tycker om dina bilder på er trädgård. En vacker dag har jag kanske en liten Florens, o jag får önska. fast var den ska rymmas vet jag inte. Nu håller vi på att röja bort allt skräp som plankor med spik i, efter saker som rasat under vintrarna, gamla kojor och massor av annat. Blir många lass att slänga. Men sen då ska jag fira! :)

Kram vännen :)

Ann-Louise

Rebeccas DIY sa...

Vilken underbar uteplats! Och trädgården ser så mysig ut. Hoppas det inte regnar lika mycket hos som det gör hos mig idag...

Anonym sa...

så FINT det blev!!!!!!!!!! vi syns snart va! kram /Carina

Ej Utgivet Material sa...

Oj så vackert. Vilken idyll°

Trädgården på Höjden... sa...

Jag blev kär i Florens för många, många år sedan. Jag var där en dag under mitt långa Italienår. Och sedan filmen "Ett rum med utsikt". Florens. Så otroligt vackert. Broarna. Språket. Byggnaderna. Och nu har du ett alldeles eget Florens. Värme och vila. Ser härligt ut- tycker ni ska frossa ordentligt i lavendel om den nu klarar sig uppe i norr? Fint med röda lampan. Är alldeles säker på att ni kommer att ha det alldeles förträffligt där i ert egna Florens.
Hälsar Åsa

Fina sa...

Men ååååh vad fint det blev!

sarapirat sa...

sa valdigt gront och skont hos er.
ser ut att vara ett litet paradis for semester dagarna.
mar du bra? vad pysslar barnen med under lovet? lille o? vaxer och gror?

det var lange sen!
kramar till dig fina

Caroline sa...

Hej vännen!
Länge sedan jag var här!
Vi har vart bortresta länge... semester och flänger runt...
Vad vackert det blev, er lilla uteplats!
Ta hand om dig, vila dig också, inte bara jobba!
kramar! <3 <3

Lotten sa...

Åhh så fint det blev! Sitt nu där och njut...

Maria sa...

Så mysigt det blev! Nu får vi bara hoppas att solen alldeles snart lyser igen!