tisdag 9 februari 2010

Nostalgi - fynd på bardomens vinda...

Jag och sonen var på besök hos min pappa som bor i Skellefteå i helgen. Mitt barndomshem...fortfarande väldigt mycket mitt hem. Konstigt nog har jag aldrig tagit mig för att rensa på vår gamla vind tidigare! Har aldrig tittat igenom den sådär ordentlig. Det är snedtak och kallt och svårt att ta sig fram där inne, men nu tog jag vinterkläderna och började en resa tillbaka till min barndom och soliga dagar på altanen....

Sittunderlaget ovan slog an minnets strängar och jag fann till min lycka två stycken. Inget är ju bättre än att göra fynd från sin egen barndom!


Många barnkläder jag inte sett sedan jag var bebis...och leksaker som fick sonens ögon att tindra :) visar mer i senare inlägg!



Älskar det här 60-talstäcket! Kanske får ligga kvar på våran soffa!


John Blund - örngott och gardin..och ett underbart täcke jag minns med ett brett leende...
..och tyget med John Blund som hängde i mitt fönster - tänk att man har färg och form-minnen från när man var kanske 2 år. Det var vid den tiden tyget hängde i mitt fönster. Minns känslan...saknar ord..., måste åka och jobba nu.

~Lycke

23 kommentarer:

Lotten sa...

Mmm vilka skatter du hittade från din barndom! Stolsdynorna var ju helt underbara!

Kraam

Jenny Bergvall sa...

Åh vad skoj att kunna gå på fyndresa i sin egen barndom!! Satt själv nyss o kikade lite i mina gamla babyalbum. Synd att så mkt. har försvunnit på vägen av alla flyttar och rensningar.

Ann sa...

Visst är det härligt med nostalgitrippar, särskilt till barndomen men ack så vemodigt.
Kram Ann

till-vidas-ara sa...

Lotten: Jaaa, visst är dom - älskar dom, och det särskilt mycket eftersom jag sett dem som barn :)))

Kram Lycke

Sanna sa...

Åhh va mycket fina vindsfynd du gjort! Riktigt avis =)
Kraaaam
Sanna

Randiga Tråden sa...

Detta 60-talstäcket är helt ljuvligt.

till-vidas-ara sa...

Jenny Bergvall: Ja, eller hur!!! Men här var det aktiskt mer kvar än vad jag kunde ana!!! Hade inte grävt djupt nog i säckarna verkar det som, så jag är själaglad :)))
Kram Lycke

Synne sa...

Så fin blogg du har! Og så fine ting du har funnet igjen. Så koselig med gamle ting fulle av barndomsminner!

Ønsker deg en fin tirsdagskveld!

Jenny Bergvall sa...

Tack för att du vill ha med mig i din blogglista. Vet du jag skall erkänna en sak ;-)
Jag brukar smyga hit och utgå från din blogglista, för den innehåller så många bra sajter som jag gillar just nu. Istället för att lägga upp dom själv så använder jag din i min dagliga runda ;-)
*fniss*
Det skall bli skoj att få se sin egen länk där ;)

Sanna sa...

Mmm härligt med nostalgi i nellanåt.. =)
Själv har jag räddat min gamla utdragsäng som annars hade hamnat på majbrasan förra året..men nu skall minstingen få den istället..den är mörkgrön med stora färgglada blommor i "klistermärkestuk" på..såå läckert 70-tal stuk =)

Mår sådär..har ju sk posttramatisk stress nu också så jag är nere på botten men kämpar på för att komma upp till ytan igen..
Fick tabletter för värk, deperition och panikångest idag..plus muskelavslappnande.. Så vi får se om det hjälper..

Tack för att du finns gumman!
Kraaaam
Sanna

Susanne sa...

ÅHHH förstår att du inte hant förbi mig! förstår förstår!! hade nog grävt där ännu!! härliga underbara fynd :)
förstår din lycka :)

Maria sa...

men du! Vilka fina fynd!
Den där gardinen med John Blund har min svägerska också, från sin barndom...

erry sa...

Ååååh, helt underbara barndomsfynd! De gulblommiga stolsdynorna är ju helt bedårande, och John BLund likaså.

Min mamma är tyvärr en rensare av stora mått så där finns inte mycket att hämta, men i min farmors gamla gömmor (som pappa har tagit över med huset) finns en del som jag hoppas få lägga vantarna på :P

Tack för din gulliga kommentar förresten! Många kramar!

Kaspara sa...

God morgen, kjære teak-fascinerte Lycke!
Så koselig å høre fra deg! Føler jeg ikke helt får fulgt med rundt omkring på alle bloggene jeg ville. Etter jeg har svart på kommentarer, så rekker jeg ofte ikke mer, men jeg ble veldig glad for hilsenen fra deg!!
Så superkoselig med minner å ta med hjem fra barndommen. Disse stolputene var solgule og herlige. Det var mye gult i mitt barndomshjem, for min mamma elsker solgule ting.
Så nikker jeg gjenkjennende av min store gamle helt; John Blund.
Dessverre fikk jeg vært lite med i oppryddnigen av mitt barndomshjem, da moren min flyttet i leilighet. Altfor mye ble kastet! jeg hadde to små gutter da, minstemann var et 8 måneder, og mens jeg passet barna ryddet min søster og mannen min. De heiv hals over hodet, usj!!¨Ha en nydelig dag, Lycke! Klem fra Kaspara

Berith sa...

Vilken nostalgi tripp till barndomens dagar du gjort =))
Önskar dig en bra dag , varm kramar =)

Ninas Drops sa...

HEEEEI!
Tusen hjertelig takk for den nydelige meldingen jeg fikk av deg sist kjære du. Er det noen som vet noe om sorg så er det jo deg vennen...uschameien....
Godt du har det bildet på etter døden som du har....Selv er jeg litt i villrede på hva jeg tror jeg. Jeg vet at Kristin min venninne både hadde skytsengel og trodde på et liv etter døden....Får liksom ikke slike tanker jeg...uansett hvor mye jeg prøver å tenke ut slikt. hm....
Det må jo være så godt å hvile hodet på slike tanker....

Sorgen er der fortsatt, men den tar heldigvis ikke så mye plass som den gjorde....

Såå mye fine stoffer du har funnet, disse barnestoffene gjør en jo så happy.

Håper onsdagen er fin, selv har jeg litt vond skulder, så jeg tror jeg må logge av snart.

Setter så stor pris på å høre fra deg-
Stooooor varm klem '
Nina

Re-dizain sa...

Härligt Lycke att ha ett barndomshem att komma tillbaka till, det måste vara helt underbart...själv kan jag göra sådan resa enbart i mina svaga minne !
Klart du skall ha det gosiga täcket i soffan , det var så fiint..
kram på dig vännen..

PippisRainbow sa...

Åh vad jag önskar att jag också kunde fynda så där.
Men mitt hus brann upp när jag var nyss fyllda 7 år.. och för två år sedan så brann uthuset upp (där allt som fanns sparat från gamla huset och nyare minnen fanns)...

Men vilka fina fynd du gjorde.
Blir alldeles nostalgisk :-)

Kram!

Helena sa...

Vad roligt att kunna "fynda" från sin egen barndom. Fantastiskt att din pappa sparat allt. Hmmm... Blir sugen på att rota på mor och fars vind. Tyvärr har nog mamsen varit duktig på att slänga =(
Kram Helena

Berith sa...

Tittar in och önskar dig en trevlig helg , varma kramar =))

Anonym sa...

John blund tyget gillar jag skarpt!!!!!!!!! och den ljusturkosa stolen! Fina grejor att inpireras av!
/Carina

Julia sa...

Åh, vad roligt! och vilka skatter!

Camilla sa...

Jammen har du funnet masse fint, elsk på de Jon Blund tygerne.. Tenk å finne noe sånt *sukk* Tar meg en liten kommenteringsrunde her hos deg, er så lenge siden sist jo.. hihi Better late then never?? (må ta det når jeg har litt overskudd) :)