fredag 12 februari 2010

NOSTALGI-tripp 2, 60-tal och tidigt 70-tal kläder och burkar

En glad dag! Vågade mig framför kameran, "so here I am :)" Lite konstig bild kanske men ändå :)
Någon ville se kläderna på mig, som jag alldeles lyrisk ropade in på tradera!!! Här kommer i allafall min favoritklänning, ett underbart design-plagg av Alice Roosling! Om ni söker på "printad klänning" så hittar ni en likadan i medium-large!




Den här helt ljuvliga jackan är ocskå från Alice! Älskar den ;) Men så köpte jag också två - exakt likadana!!! Ja, jag vet att jag är lite galen ibland, men om man tycker om något tillräckligt mycket så bara måste jag ha två exemplar ibland! Den ena har dock hamnat på tradera eftersom jag också har en i stl medium, hehe...(helt galen=ja!) så det finns alltså en i stl medium att köpa på Tradera från mig. Nypris är över 1000 kr och jag har lagt utgångspriset till 99 kr så passa verkligen på nu, för den är helt sonika ljuvlig!!! Jackan hittar ni om ni söker på "Rooslien kollektion", har fått tillåtelse att använda hennes bilder - Alice är en riktigt härlig människa!!!



..kul faktiskt att krumbukta sig framför kameran när man väl kom igång, hihi....

Vet inte om någon minns IRA-burken jag budade hem och blev alldeles kär i för att den pockade på något djupt begravt barndomsminne?!? det är den till vänster jag budade hem, men den till höger fann jag mycket riktigt djupt inne i ett skåp hos min kära far! Jag höll upp den och sa " både du och mamma såg högst tvivlande ut när jag visade burken och sa att det funnits en liknande när jag var liten - men här är den ju!!!"
"Jaha...ja, men ta med den hem du, jag kommer inte alls ihåg att det fanns någon sådan!"
Mamma sa likadant och det får mig att undra om det inte är barnen som har mest färg - och form-minnen från förr..vad tror ni?!? den jag budade hem lägger jag ut på tradera igen nu, men den jag hittade i det djupaste skåpet blir kvar :)

Fågel-burken från IRA lägger jag också ut - älskar den, men när det är så mycket man vill har och har liten ekonomi så får en del gå åt :) Det är skönt när man får rensa. Mer luft åt sina tankar är skönt, och jag tänker mycket....

Denna underbara 60-talsklänning fann jag också på pappas vind!!! Tror bestämt att saker som ligger på vinden krymper med tiden, för jag kommer definitivt inte i den :) eller är det faktiskt så att människor blir så mycket större för varje generation?!?




Även denna fann jag i min barndoms gömmor. Den tror jag att jag själv har köpt i en retro-period på 90-talet! Tycker den är helt ljuvlig..men tyvärr för liten för mig..kanske till dotra!
Så fanna jag också två par gamla 60-tals-stövlar på vinden...
Lite slitna...men helt gudomliga för mig!!!!!
De passade perfekt och är otroligt sköna...! Så här kommer en liten sko-kavalkad...







~Lycke

20 kommentarer:

Helena sa...

Vad fin du blev! Så roligt att få se lite mer av dig =)
Jag har precis packat ihop två påsar barnkläder som jag ska lägga i en uppsamlingscontainer som för ovanlighetens skull fanns på plats i vårt lilla grannsamhälle.....
Kramkram

Sanna sa...

Helt underbara fynd du har gjort! =)
SV: Nu blir jag supernyfiken, skall jag få något ifrån dig? Åhh nyfiken i en strut! =) hihi..
Har tyvärr inte en aning om hur man lägger in you tube inlägg på bloggen.. =/
Ha en underbar helg gumman!
Kraaaam
Sanna

Jenny Bergvall sa...

kul att då se även dig här i bloggen. Inte bara dina saker ;)

Måste säga att foto med dig i din favoritklänning är helt underbart vackert, som en tavla.

Ha en trevlig helg!

Maria sa...

Hej!
Så fin du är! Passar så snyggt i raka luggen.
Och härliga fynd du hittat. Jag har också ett par stövlar som min mamma hade på 60 eller 70 talet. Jättefina, men mina är nästan för små så de är inte supersköna...
Kul om vi kan ses snart!

BlandetLoft sa...

Så kult!!
Den blå og rosa kjolen var vakker.

Lotten sa...

Vad snygg du är! Bilden på dig i klänningen var ju jättefina! Stövlarna var ju underbara de med;-) Kul med gamla saker... då har man något som ingen annan har.
Jag saknar min barndoms gamla vind som var som en skattkammare....

Hoppas att du får en trevlig helg!
Kraam

Julia sa...

Den där blå klänningen var superfin!

La luz del norte sa...

Mye fint!! Jeg er ofte på tradera. Har kjøpt en del bokser der. :) Kanskje jeg finner dine!

Susanne sa...

underbara du i underbara kreationer!
vilka fynd från vinden.. förstår att du är lycklig!

Berith sa...

Vad fin du blev i kläderna , men en skönhet klär ju i allt ;))
Burkarna är fantastiska =))
Önskar dig en fortsatt trevlig helg , varma kramar =)

Susanne sa...

sorry kära du kan inte detta med youtub

LeiaMia sa...

Jackan är verkligen urläcker! Hade jag haft stl medium hade jag slagit till direkt...

Maria sa...

Nu satte jag in en youtubevideo på min blogg. Klistrade bara in koden i html. Det syntes inte förrän jag publicerade...

Re-dizain sa...

Wow! So nice! så fin du är och kläderna med...förstår inte varför du skrev om GI och sånt förr?! Du är ju rena modellen...
Samma burk som du fyndat på tradera har jag fyndat på loppis för några år sedan...vilket minne du har!!!Dessa två burkar måste bara vara designade av samma person...
Kul att hitta gamla minnen...själv fortsätter jag med rensning här hemma och i tyghyllan...jag blir förvånad själv av alla mina gömmor...men dessa kan ta in några slantar så jag kan göra något kul efter all slit:)
kram på dig lyckliga sötaste Lycke....

plingan sa...

Wow, vilka underbara burkar!
Tror det är första gången jag är inne på din blogg så nu måste jag ta en lååång runda och låta mig inspireras!
Ha en skön söndag!

Berith sa...

Önskar dig en riktigt mysig Alla hjärtans dag , varma kramar =))

Maria sa...

Hej igen!
Jag klistrade bara in koden i inlägget. Brydde mig inte om några sådana där gapande v:n och då fungerade det...

Casa del Caos sa...

Hur man lägger ut Youtube-klipp på bloggen... *asgarv* Ingen aning! SOM jag har försökt! Jag fattar ingenting! Finns det ingen blogspot-kurs...? Men den dagen du vet så kan du väl meddela mig?!

Jag tror definitivt att kläder krymper i garderoben *harkel, harkel* för jag provade (eller FÖRSÖKTE prova) min mormors brudklänning en gång i tiden... Jag - 175 cm lång och 55 kg på den tiden - fick inte på mig den klänning min mormor hade när hon var gravid i 5:e månaden!!! Va!? Hallå, eller!? Mwhahaha!!!

Kraaaaaam!
Annica.

Camilla sa...

Så fin Du er.. :-D og så fine bokser.. I love!!

Anonym sa...

Vart hittade du stövlarna?? Och vet du vad modellen kallas och årtal??

// Anna Pe