måndag 22 februari 2010

Utfordring: 5 bästa loppis-kupperna...

Good mooorning!!!!!

Ja..ehh..nu är det väl snarare förmiddag, men jag har hållit på att försöka bestämma mig för vilka mina 5 bästa loppisfynd är sedan arla morgon :) Det är ju inte det lättaste när hela huset består av älskade loppisfynd, men jag bestämde mig för att ta med de som har gett mig mest glädje!
Den fina utmaningen fick jag av Sölvi med den härliga bloggen "En stövel og en sko" och jag blev glad att du tänkte på mig Sölvi! Jag har inte varit pigg nog att hoppa på utmaningar på länge, men den här fick mig att piggna till :)


Dessa tre underbara krukor, som gör mig glad varje dag, ropade jag in på tradera för 78 kr - ett bra pris med tanke på att det är Rörstrand, Ekeby och Steninge som stått för designen och de går vanligen för långt mycket mer! Men viktigast är att de gör mig så glad med sina pastelliga färger och passar så fint i mitt kök...! Blomskotten är den kära "karlbergaren", som är så svår att hitta hos blomsterhandlarna nuförtiden, men som vandrar som skott mellan bekanta på vanligt, härligt vis...


...så denna goa bordslampa från 50-talet, som jag gillade för den matta gammelgråa ytan. Och som sedan gjorde mig ännu gladare för att den råkade vara märkt HA (Hans Agne Jakobssen), så det visade sig vara en kupp när jag köpte den blott för några tior!!!


..min älskade golvlampa i vardagsrummet! Köpte lampfoten, med andra skärmar, för 100 kr på en loppis här i stan, och fann sedan den ljusrosa och gula skärmen på tradera för drygt hundra kronor! Den gör mig glad när den får mig att tänka på soliga sommardagar hos mormödrar och farmödrar...
Den fina tidningskorgen fann jag häromdagen för 50 kr på "Röda Korset".


Den fina jordgloben "Räths politiska jordglob" fann jag för en knapp hundralapp på Kronan (loppis) förra vintern. Den lyser jättefint och hela familjen gillar att sitta och kika på den och drömma sig bort till fjärran länder...


Så måste ju mina fina tallrikar få komma ned också; de används ju, och gläder oss, varje dag med sina härliga mönster. Det finns flera av varje och jag betalade blott 10 kr styck för dem på en loppis i somras :)

Min plan för idag är att sätta igång en tvättmaskin, ta hand om disken och sedan sätta igång med att borra ner ramen runt den röda väggen i vardagsrummet! Den nya tapeten till vardagsrummet kommer ju någon gång denna vecka - och det är sagt att jag får fixa detta själv :)
Den är faktiskt en födelsedagspresent till mig eftersom jag blir ett år äldre på fredag - hurra hurra hurra!!! Slönt att äntligen bli 17, hehe..., men
mannen var inte helt sprudlande glad över att börja tapetsera om i vardagsrummet dessa dagar då han har mycket på jobbet - så här är det bara att ta på sig arbetskläderna och sätta igång! Ramen ska borras ner, håligheter ska spacklas igen, slipas till och tunga skåp ska flyttas...huija! Jag har betällt en extra meter i längd och dubbelt så mycket styrka åt mig - så vi får se om jag får det - det man verkligen tror och önskar på brukar ju lyckas på ett eller annat sätt :)

Så vill jag skicka denna roliga utmaning vidare till Susanne med bloggen "Mitt i skogen i ett hus",
Nina, med goa bloggen "Ninas Drops", Sara med bloggen SaraMay och Erry med fina bloggen Gallery...

~Lycke

15 kommentarer:

SusanLotus sa...

Du är så duktigt i hemmet Lycke! Jag skulle nog inte kunna tapetsera själv...
Det var verkligen fina fynd du har och hemmet ditt är ju fyllt av dom precis som du sa. Jordgloben är helt underbar. Jag hade en sådan på mitt skrivbord som barn och till sist kunde jag alla världens huvudstäder... Fortfarande kommer jag tex ihåg att Madagaskars huvudstad hette Tananarive då... hehe... Och jag blev förtvivlad när jag såf skrivbordslampan. Slängde en sådan för något år sen... :(
Ha en underbar dag och slit inte ihjäl dig. Ta en tepaus då och då!
Kram Sussie

Sukkertøy for øyet sa...

ååå,dette er morro*SMILE*
"min" utfordring har spredt seg rundt om her i bloggland, og det er stas*SMILE*
Så morro at folk falt for den:)
Og så herlig side du har da..Globusen og stålampa var fantastiske..*ELSK*
Super koselige ord du la igjen hos meg, varmer hjertet skal du vite*KLEMME*

Patina-H sa...

Så herlege loppefunn du har :) Blomsterpottene var søte. Kjekt å kunne glede seg leeeenge etter slike gode kjøp ;)
Ynskjer deg ein fin dag ! :)

Maria sa...

Så bra att du påminner mig om träffen. Har tänkt maila dig men inte hunnit (och så far saker ur hjärnan ibland). Det blev ett möte på museet denna onsdag klockan 13. Så då hinns det inte med den 24:e, och inte nästa onsdag när det är sportlov, men onsdagen därpå får jag spika då. Om du kan?

Maria sa...

PS: Jag gillar förresten den utmaningen om bästa loppisfynd. Den är rolig! DS

Maria sa...

En sån' golvlampa skulle jag vilja ha! Har aldrig lyckats hitta nån' - tror att alla håller hårt i sina.....

Sanna sa...

Underbara loppisfynd! Förstår att du älskar dom =)
SV: Mmm jag blev störtkär i gypsy tavlan..vill ha fler varanter i framtiden.. =)
Ja svärdotra är en jättesöt tjej, imorgon bjuder hon på middag hemma hos sonen så hon skall komma strax och låna lite ugnsformar.. =)
Mmm hade jag fått välja så hade det blivit ännu en gammal soffa, men jag har gett med mig denna gång..får ju oftast bestämma allt själv så.. =) hehe..
Ha en kanonvecka gumman!
Kraaaam
Sanna

Berith sa...

Vilka underbara loppisfynd ,jag förstår verkligen att du blir glad varje gång du ser på dem =))
Blomkrukorna påminner mig om min mormor , golv lampan lika så =))
Ja, det man verkligen tror och önskar , brukar så in på ett eller annat sätt =))
Önskar dig en riktigt bra dag , varma kramar =))

erry sa...

Dina fynd är helt underbara, jag gillar verkligen krukorna! Ja, och allt annat också. Jag förstår att du hade svårt att välja - ditt hem är ju proppfullt av fantastiska loppisfynd! :)

Vad roligt att du utmanade mig, jag hoppas jag orkar ta tag i det idag :)

schmut sa...

Skule precis fråga vad det var för sticklingar när jag läste det längre ner och insåg att jag verkligen inte vet vad det där är. Ser ut som mer stabbig citronmeliss men det är det ju knappast. Nä nu, måste jag googla. Eller kanske söka på Tradera?

En støvel og en sko sa...

Hei hei!

Såååå fine ting du valgte å vise oss! Likte alt kjempegodt, og jeg tror at alle disse tingene hadde gjort meg glad også.

Lykke til med sparkling, tapetsering osv. og gler meg til å se det ferdige resultatet.

Ha en fin uke! Og ja, det snør her også, og -5 grader. Vinteren er nok ikke over ennå, nei ;-)

Klem fra Sølvi

Re-dizain sa...

Det var fina fynd...gillar dina krukor så där på rad med nyplanterade växter..dom andra fynd är också fina:)
ha en bra onsdag...

Susanne sa...

halåå i kylan jag ska gräva i arkiven med loppis fynd....
åter kommer med ett inlägg om det.. ska bara tina upp först!

Casa del Caos sa...

Ja jäklar vilka fynd!!!

Och så ska du tapetsera om också...

Och så fyller du år! Hela 17 år! Fantastiskt! Hehehe!
En av "dagisfröknarna" på småkottarnas förskola sa en dag:
"Din mamma ser så ung ut! När hon var med här på inskolningen trodde jag nästan att ni var systrar!"
Jag sa:
"Ja, och om HON är så ung så kan du ju bara tänka dig hur ung JAG är! Jag kan ju inte vara en dag äldre än 27..."

Grattiskramar i förskott!
Ska jobba på fredag så det blir ingen datortid för mig då!

Ha det riktigt bra!
Kram, Annica.

SaraMay sa...

Åh ja ska klura på utmaningen! :D kramar!