måndag 15 februari 2010

Nostalgitripp 3 - baby Lyckes 70-talskläder...och tapetval!

Bebis - Lycke :)
I våran sommarstuga "upp-i-Heda" där vi tillbringade hela långa sommarloven! Sirapsflaskan med vatten eller saft i är en riktig nostalgi-tripp..
..och ser ni linnet! Gissa vad som hittades längst ner i en stor papperssäck på min barndoms vind - se nedan till vänster...


Helt otroligt mycket av mina gamla baby-kläder som jag bara skymtat på bilder från förr; dessa fina, tunna, ofta ribbade grejer som fortfarande håller fin färg och kvalité...




Se coolingen på pappas rygg! Också i vår kära sommastuga tidigt 70-tal...


Har svaga, mjuka kvällsminnen av nattlinnet till höger...

Idag ska jag mäta hur mycket tapet som behövs till vardagsrummets långvägg!!! Är så glad, så glad - för mannen nickar äntligen jakande åt min idé om att pryda hela den väggen med Josef Franks "eldblomman", vars färger passar perfekt till både min barndoms drömmar och till mina nuvarande!!!
Undrar just om man fortfarande befinner sig i barndomen på många sätt - och om man kanske ständigt strävar efter att skapa den igen, i sitt vuxna liv?!? ..och nu vill man ju att barnen ska få uppleva den där underbara barndomen också!?!
Jag fyller snart år och tapeten är till stor del en födelsedagspresent till mig, men jag har snart tjänat ihop till den ändå med allt jag kämpar med att lägga ut på tradera :)

Önskar er alla en underbar måndag och en härlig fortsättning på alla-hjärtans-dagar...

~Lycke

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgBnMyxTZMY5CI-KzC6fQ1-zoJGdfW8S6t5XTJw8ic429L8nYOPl_nu4e68X7PbWDMn9qyYGBUWd4Ank5jE7bvjozLwqFE6q_AQ7rkJO3-HflXpxeYf4mTnU4jLpPiIqEiMF7EusZNxgcVk/s320/BW595645.jpg

18 kommentarer:

Maria sa...

Vilka fina minnen du hittat!!
Känner igen saft i sirapsflaska, det har man druckit.
Kan riktigt känna hur mjuka de där kläderna är...
Kram! Ha e bra dag! ♥

till-vidas-ara sa...

Maria: Tack Gumman! Ja, de där sirapsflaskorna glömde jag kolla om pappa hade sparat - måste göra det nästa gång! Härlig dag till dig med..
Kram Lycke

Lotten sa...

Åhh vilka härliga barnkläder du har hittat! Jag har en liten påse med mina små flickkläder hemma som är sådär härligt 70-tals sköna;-)

Den tapeten är helt underbar och kommr att bli kanonfin på väggen i vardagsrummet!

Tack för din goakommentar hos mig! Ha en härlig måndag du med!

Kraam

till-vidas-ara sa...

Lotten: Ja, dessa säljer jag aldrig bort...hoppas de blir användna igen dock :) Jaaa, kan inte vänta tills jag får hem den!

Kram Lycke

Susanne sa...

ÅHH.. jag blir alldeles tårögd av glädje känner så mycket av barndom när jag ser dig och dina pappa men alla kläderna WOW säger jag bara!!
vilken känsla....
Tapeten kommer bli sååå bra!

Ninas Drops sa...

Hallois=)
Neimen så gullig liten Lycke...Helt herlig.
Men du...tror faktisk at barn har så utrolig god hukommelse som du sier vedr farger og mønster og slikt...moro.
WOWsiii...Her har Lycke truffet blink med tapet. Den er jo helt deg den jo....Gleder meg til å se bilder av hvordan det blir.
PIP...når har du bursdag igjen??
Please let me know=)
Take care kjære kremmerLycke...Her skal mor stryke perlebrett, slik at Lille Pastill kan produsere mer sammen med en liten søt venninne, Så blir det mandags pizza=) Også, blogging, Og OL/OS....moro.
Klem

erry sa...

Åh, så söta barnkläder! Härligt att hitta dem:)

Tapeten kommer att passa superfint i ditt härliga vardagsrum, tror jag! Hur blir det med hallen då, har ni bestämt er för vad det blir där?

Kika in hos mig senare ikväll (eller imorgon kväll), kommer att visa lite nya retrotapeter jag köpt. Men nu ska jag äta och sen iväg och ha min målargrupp. Ha en fin kväll!

Kramar ^_^

kardemomme sa...

Hei Lycke :)))Hjelpes meg så treg jeg er! Jeg har aldeles mistet piffen på å besøke dere gode gamle venner i bloggbyen. Plutselig stopper det liksom opp i hodet og jeg kommer ikke igang med noe her inne men det går forhåpentligvis over! Først må jeg få kommenatere den superfine jakken du har kjøpt i to eksemplarer! Den var superfin og akkurat sånne jakker jeg også liker med trompetarmer og fint belte i livet. Lurt å kjøpe to stykker når man endelig finner noe man liker. Og så mye koselig babytøy du har funnet fra di egen barndom. Det er så koselig med sånne gmale minner og kvaliteten på klærne var nok en helt annen på den tiden. Gøy å se deg i speilet forresten :))Ha en fortsatt fin mandagskveld! Vi sitter og ser på OL men jeg tok meg en snartur innom bloggen mens kaffen koker.
Klemmer fra Kardemomme :)))

Re-dizain sa...

Dessa underbara kläder kan jag dö för.. Min Noa hade nattlinne i det bruna med fåren på som hon fick efter min kompis som var barn på 70-talet...det finns bild på bloggen någonstans. Den i mitten med paraplyet har hon fortfarande ett nattlinne i blått och rött som jag köpte på tradera någon gång, helt slitet men sååååunderbart...
Och vilken tuff pappa och underbart sör busunge på ryggen:)
Spar dessa Lycke, kanske kan dotter din ha som dockkläder eller ...
Underbart att se..

Synne sa...

Åh, så gøy å finne gamle babyklær! Jeg skulle så gjerne hatt noen av babyklærne mine og tatt vare på de, men dessverre har nok småsøsknene mine slitt ut det meste;-)

Ha en god kveld!

La luz del norte sa...

Hei!

Så fina kläder! :)

For et år siden ryddet vi på loftet hos mine foreldre og fann mye bebi- og barneklær etter meg og søsteren min!!! LYKKE!!! Mamma har skrevet lapper som hun har lagt inni med info om hvem som gav oss klærne, ev. strikket/heklet dem. Utrolig koselig å ha. Gleder meg til jeg får en bebis som kan ha mine klær. :)

Ha en fin uke!

Sol

Casa del Caos sa...

What is krumelurlista? Fattar nada! Hehehe!

Jag gick i Mulleskola som barn och hade med mig dricka i antingen sirapsflaska eller ketchupflaska! Dagens barn är så bortskämda med sina "märkessportflaskor"! Hahahaha!

Vilken klädnostalgi, Lycke!

Massor av "Fettisdags-kramar" från Annica.

(Här ska väl kunna gå ner en och annan semla idag...)

PippisRainbow sa...

Åååh underbara bilder och kläder!!!

Och tapeten kommer att bli så fantastiskt fin hemma hos er! :-)

Kramelikram

/MOrgana

Persilja sa...

Overallerna där var verkligen tidstypiska! Jag hade såna där mjuka ribbade urtvättade sköna kläder till mina barn när de var små eftersom svärmor sparat allt från när U var liten. Fast nostalgin hade nog varit ännu större om det varit mina egna!
Barndomsminnen är verkligen ljuvliga. Och våra barn får ju sina oavsett om vi själva tycker att det är perfekt eller ej. Det blir deras fina minnen även om vi kanske tycker att vi skulle haft det mer städat eller vad vi nu inte är nöjda med. Det är lätt att vilja ge dem precis vad vi hade men de är ju nöjda med det de HAR:)
Det är ju DERAS barndom. Precis nu.
Eldblomma är finfin. Den lessnar du aldrig på!

Berith sa...

Jag har lite kläder kvar från min tid som baby på sextiotalet =))
Vilken underbar tapet du valt , den kommer att göra sig riktigt bra på eran vägg =)))
Önskar dig en mysig afton och kväll , varma kramar =)

SusanLotus sa...

Ja du ser verkligen cool ut i dina brillor och självklart ska man ha napp också!!! :D :D
Jag tror du har en poäng där i att man vill återskapa sin barndom... letar efter bestick man hade då... glas man drack ur... kastruller mamma använde osv...
Undrar om min dotter blir likadan med tiden? ;)
Ha det så gott!

Camilla sa...

Har nesten ingen klær fra jeg var liten, nesten bare kjoler(kledninger) Funker det og! Men skulle gjerne hatt noen skikkelig retro klær, det hadde vært smashing! hoho Heldigvis har de masse fint i butikkene nå ;)

KATTCHING sa...

superfina babykläder! :)