måndag 21 november 2011

Att gråta över en stjärna




Det har varit några märkliga dagar. märkliga. men ändå bra, för jag har känt
mig alldeles nära himelen. (jo, jag vet att det inte stavas så, men i min värld..)
alldeles nära himelen, nära till gråten, nära barnen, mannen, huden och det
allting innanför den. en lugnande hand på hjärtat, om natten. så det inte rusar
så fasligt. mörkblåa skyar, vinrött med frost fast utan snö. Det har stått stilla
och andats...
så kan de också brista de där fördämningarna. bara man petar på dem lite, lite.

Igår satt jag vid datorn och hittade något alldeles underbart på Tradera. En
alldeles precis likadan adventsstjärna, som fanns i vårat vardagsrumsfönster
mina barndomsjular. Jag blev alldeles och röd om kinderna och tänkte att den
där. Den ska jag buda hem när sista minuten tickar.
Så var mannen nere och duschade och Liten behövde tröst att sova med, så jag
satt och lindade hans fingrar i mina medan minuterna tickade. jag räknade..och
räknade..och så kom jag mig till datorn, budgivningen..och den var slut!
och jag blev fullständigt förtvivlad. ansiktet sjunket i händerna och de där riktigt
djupa tårarna, strömmade, från de där djupaste skrymslena, de mest glömda
platserna djupt djup inom..
Ja det är inte klokt. jag undrade om jag var riktigt klok. men det var liksom ganska
skönt sen när det var över ändå. när den stackars oförstående mannen hade fått
trösta länge länge med alla armar lindade om..ordentligt..Så.
Kanske jag förstår de där tårarna snart, kanske inte. men de var bra. de löste upp
knutar utan att jag behövde förstå precis. det räcker för mig.

Bilden ovan har inget annat med historien att göra än att jag letat efter den halva
dagen i tron att vår gamla julstjärna fanns med på den. Det fanns den inte. men
julstämningen fanns där, och 60-talet, och min mamma med en lite lustig min, min
pappa och den lilla hunden Lotta, som levde några år efter att jag kom till världen.

och är den någon som har en sådan julstjärna och vill sälja den, eller ser en sådan
på loppis. så köper jag den mer än gärna ***








Kramar Lycke

16 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Åh fina söta du vad det gör ont ibland. Visst kan man gråta över en stjärna. Det var ju inte vilken stjärna som helst.... För mig är det skört och varmt vackert. Stjärnor kan ju betyda så mycket, mycket av olika ting. När jag har hela himlavalvet med stjärnor likt strösocker ovan mig och månen visar vägen då vet jag. Därför tycker jag inte alls att det är konstigt att du grät över en stjärna med fina minnen.

Kram Ann-Louise

Pella sa...

Jag ska hålla ögonen öppna- förr eller senare dyker den upp igen! Jag hittade min barndoms julstjärna förra julen- i nyproduktion- sådant händer också! Tänk vad glad du kommer att bli sen när du väl hittar en sån stjärna igen!!! :) Kram på dig!

C. Tvillingmamma sa...

Oh Lycke,jag blir så varm,jag vet din känsla,den är som mn. När man kan älska något som påminner om något...som man älskar. Önskar jag hade just den,liggandes skrotandes i ett hörn,så du kunnat få den...

Ska vi kanske försöka vika till en?

Stor kram Lyckans-lycke,dina tårar är oxå glädje...

Ej Utgivet Material sa...

Åh jag vet precis känslan. När allt kommer över en och någonting som kanske annars inte är så stort blir just katalysatorn. Men det är nog bra med sådana uttömningar, uppenbarligen var det en sådan översvämning på väg... Och lugnet efter gråten är ganska fint. Hoppas du hittar din lyckliga stjärna Lycke.

Emmie sa...

åh. ibland är den där droppen över bägaren den som förlöser på ett ganska skönt sätt, för att man stretat emot för länge.. kan jag tycka i alla fall. även om det gör ont när det händer.
hade behövt det där, då jag drömt mardrömmar i flera dagar nu. ovanligt. och då är det som viktigast att lyssna till sina drömmar, för mardrömmarna är det undermedvetna som desperat försöker göra sig hört tror jag. någonting jag behöver förstå, göra något åt, lyssna på, trösta, eller glömma. snart förstår jag det nog.

och jag håller utkik efter en sån stjärna, drar ju på loppis alldeles för ofta för plånboken....:)

Anonym sa...

If I see one here in America, I will send it! Sometimes I see things that were brought or sent from Europe.

Anonym sa...

Also, your mom is so pretty and stylish! Looks so nice there with the tall trees.

Lotten sa...

Jag stod och tittade på en pappstjärna igår som var röd med mindre guldiga stjärnor bak och fram.... inte helt olik den du budade på. Men den var tyvärr trasig så jag lät den ligga kvar....

Hoppas att du hittar en ny!

Kraam Lotten

Lotten sa...

Lilla goa Lycke! Självklart skall jag kolla om stjärnan finns kvar och isf så fotar jag den.... men jag tror att priset var typ 10 eller 20 kronor så jag kan ju köpa den och skicka den om den finns kvar så får du göra vad du vill med den...

Kraam Lotten

till-vidas-ara sa...

Ann-Louise: tack fina för dina ord. jag sörjer den fortfarande, men tror nog att den dyker upp igen ***

Pella: jo jag tror det jag med, på något sätt! vilken tur du fann din i nyproduktion - det hade ju varit en dröm, kram!

C.Tvillingmamma: ååå tack för dina ord. känns så skönt med hur du förstår, KRAAM

Ej utgivet material: Tack snälla du, och vad kul du fann vägen till min blogg. och ja! man skulle nog behöva någon sådan uttämning per vekca kan jag tro. egentligen :)

Emmie: tack snälla! och jag tror också det där med att lyssna på drömmarna. undrar vad det är med oss två och alla katastrofkänslor! många kramar Lycke

Anonym: Thanks so much dear you! How wonderful if you found it in America. and yes my mom...love that she bought these dresses for me to wear now, but I haven´t found them all..but some :)
love Lycke

Lotten: Åååh...jag kikar in till dig på en gång!!!!
hoppas hoppas det var en likadan, då struntar jag fullständig i om den var sönder..lagar den med tejp och massor med kärlek!

kramar Lycke

sarapirat sa...

hej du,
ibland är det som att vi bara väntar på en anledning att få släppa loss dom där tårarna. det var väl precis det du behövde.

lång kram

annika sa...

Skönt att fördämningen brast, just när det var kväll och mannen fanns på plats kära du. Och jag önskar jag hade en sådan stjärna då skulle du få den direkt! Men jag skickar en lång varm kram istället :)

Madeleine sa...

jag ska verkligen hålla utkik efter en likadan adventsstjärna. bara för dig! tänk att man kan fästa sig så vid en sak, emn ibland betyder det så mycket mer ön saken. det är ju alltid en historia bakom allt!

haha ja, det är inte ofta man kan vara ute och svura så pass. jag spelade håkan hellström, m83, alizee, the cure, depeche mode, bombay bicycle club och annat bra. en dag ska jag spela för dig och då för du önska vilken låt du vill! :)

Sanna sa...

Vackra goa du..klart jag skall hålla ögonen öppen för din räkning..jag brukar hitta det jag söker för eller senare.. <3

Julpyssla hinner du än kära du..skall leta fram adventstakar och stjärnor men sen blir det nog inte så mycket pyntat här hemma på ett tag..marknaderna tar så grymt mycket tid..men pengar måste in så det är bara att bita ihop och kämpa vidare..

Tänker på dig.. <3
Varma kramar
Sanna

Pop sa...

Dessa minnen. Inte lätta att förstå ibland... tycker ofta de kan vara bitterljuvt sötsura. Och ibland känslan av att vilja trösta nåt av det man var... eller bara tunga tårar av nåt man inte förstår... eller precis just då förstår. Saknar dig kära, här rinner dagarna månaderna som Aladins kvicksand. Ifrån mig.
Kram finaste kram.
Pop

Emeli sa...

Den julstjärnan...den ska jag hålla utkik efter <3